Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

DSB sløjfer sms-klippekort

Danske rejsende er gidsler i krigen om fremtidens mobil-betalinger.

Teleselskaberne spænder ben for nye smarte betalingsmetoder.

Det mener DSB, der føler sig nødsaget til at pille et produkt af hylden for ikke at skabe forvirring blandt danske togrejsende.

DSB S-tog præsenterede i sidste uge en ny smartphone-app til iPhone og Android, der gør det nemt at bestille bus, tog og metro-billetter i hovedstadsområdet blandt andet med automatisk zoneudregning via gps. 
Men den nye applikationen markerer også et farvel til en anden populær s-togs-tjeneste. Muligheden for at købe et digitalt klippekort vis sms og betale det over telefonregningen.

Generelt er DSB S-togs palette af mobile betalinger blevet lidt mere forvirrende at genemskue efter den nye app.
Man kan altså ikke længere købe digitale klippekort med sms - kun via kreditkortbetalinger i den nye app, der kun fungerer på Android og iOS.
Og man kan betale for engangsbilletter via sin telefonregning ved at sende en sms til 1415, men hvis man vil betale via bankernes nye Mobilpenge, skal man sms'e til et helt andet nummer.
Mobilpenge er bankernes bus på fremtidens mobile betalinger, der gør det muligt at betale et produkt via en sms, som automatisk trækker pengene fra pre-defineret bankkonto.

Derfor fjerner vi klippekortet

Man skulle ellers forvente, at forbrugere ville få flere og ikke færre betalingsmuligheder i fremtiden.

DSB S-tog giver teleselskaberne skylden for, at betalingsmulighederne ser en smule forvirrende ud.

DSB S-tog ville gerne have lov til at knytte det velkendte short code-nummer 1415 til andre betalingsformer end teleselskabernes. Så en kunde for eksempel kunde vælge at sms'e til 1415 men lade pengene blive trukket fra Mobilpenge (en bankonto) i stedet for telefonregningen.
Men teleselskaberne fastholder, at 1415 kun skal bruges til overtakserede sms'er.

"Vi kan ikke blive enige om en aftale, så vi kan bruge 1415 til mere fleksible betalinger. Vi mener, at der skal være lige adgang på alle salgskanaler for alle betalingformer. Men teleselskaberne vil ikke lade andre end dem selv stå for betaling via 1415," siger Niklas Marschall, salgschef i DSB S-tog.

Man kunne derfor også betragte annulleringen af klippekort-betaling via sms som en måde at mindske teleselskabernes indtægter mens DSB S-tog og teleselskaberne er uenige.

1415 er nemt for kunderne

Sms-betalinger af klippekort og enkeltbilletter har været meget populært for rejsende.

"1415-billetter har været nemt for kunderne, så vi ville gerne fortsætte med at markedsføre 1415-brandet, men det kan vi ikke kalde det længere, så vi er i gang med at ændre vores branding".

DSB S-tog skal nu finde på et andet brand, der både kan markedsføre 1415 og det nye nummer 8415, som Nets-selskabet Teller har valgt til Mobilpenge.
Diskusionen kan blive et generelt problem for Mobilpenge.

"Det her er ikke kun en udfordringer, der gælder for DSB. Det gælder også Mobilpenge generelt. Hvis vi generelt er afskåret fra at bruge 1-numre til betaling ved brug af short-codes, så bliver det sværere for os at komme til markedet med en smsbaseret løsning, for de kunder, der har sms-betalinger i dag, har allerede en shortcode, så de skal være så interesseret i Mobilpenge, at de vælger at markedsføre endnu et nummer," siger Søren Winge, pressechef hos Nets.

Forbrugerombudsmanden kigger i øjeblikket på teleselskabernes krav om at beholde styringen med 1415 og andre 1-short codes.

Midt i en krig om fremtidens betalinger

DSB S-tog føler, at selskabet er havnet i midten af den nuværende krig om, hvem der skal sidde på mobile betalinger. Er det bankerne, teleselskabernes, Google eller en helt fjerde spiller?

DSB afslørede allerede for en måned siden, at trafikselskabet var det første til at indgå en aftale om at bruge Mobilpenge, der drives af Nets-selskabet Teller. Men den aftale er altså indtil videre begrænset til enkeltbetalinger via ss-nummeret 8415.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere