DSB sløjfer sms-klippekort

Danske rejsende er gidsler i krigen om fremtidens mobil-betalinger.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Teleselskaberne spænder ben for nye smarte betalingsmetoder.

Det mener DSB, der føler sig nødsaget til at pille et produkt af hylden for ikke at skabe forvirring blandt danske togrejsende.

DSB S-tog præsenterede i sidste uge en ny smartphone-app til iPhone og Android, der gør det nemt at bestille bus, tog og metro-billetter i hovedstadsområdet blandt andet med automatisk zoneudregning via gps. 
Men den nye applikationen markerer også et farvel til en anden populær s-togs-tjeneste. Muligheden for at købe et digitalt klippekort vis sms og betale det over telefonregningen.

Generelt er DSB S-togs palette af mobile betalinger blevet lidt mere forvirrende at genemskue efter den nye app.
Man kan altså ikke længere købe digitale klippekort med sms - kun via kreditkortbetalinger i den nye app, der kun fungerer på Android og iOS.
Og man kan betale for engangsbilletter via sin telefonregning ved at sende en sms til 1415, men hvis man vil betale via bankernes nye Mobilpenge, skal man sms'e til et helt andet nummer.
Mobilpenge er bankernes bus på fremtidens mobile betalinger, der gør det muligt at betale et produkt via en sms, som automatisk trækker pengene fra pre-defineret bankkonto.

Derfor fjerner vi klippekortet

Man skulle ellers forvente, at forbrugere ville få flere og ikke færre betalingsmuligheder i fremtiden.

DSB S-tog giver teleselskaberne skylden for, at betalingsmulighederne ser en smule forvirrende ud.

DSB S-tog ville gerne have lov til at knytte det velkendte short code-nummer 1415 til andre betalingsformer end teleselskabernes. Så en kunde for eksempel kunde vælge at sms'e til 1415 men lade pengene blive trukket fra Mobilpenge (en bankonto) i stedet for telefonregningen.
Men teleselskaberne fastholder, at 1415 kun skal bruges til overtakserede sms'er.

"Vi kan ikke blive enige om en aftale, så vi kan bruge 1415 til mere fleksible betalinger. Vi mener, at der skal være lige adgang på alle salgskanaler for alle betalingformer. Men teleselskaberne vil ikke lade andre end dem selv stå for betaling via 1415," siger Niklas Marschall, salgschef i DSB S-tog.

Man kunne derfor også betragte annulleringen af klippekort-betaling via sms som en måde at mindske teleselskabernes indtægter mens DSB S-tog og teleselskaberne er uenige.

1415 er nemt for kunderne

Sms-betalinger af klippekort og enkeltbilletter har været meget populært for rejsende.

"1415-billetter har været nemt for kunderne, så vi ville gerne fortsætte med at markedsføre 1415-brandet, men det kan vi ikke kalde det længere, så vi er i gang med at ændre vores branding".

DSB S-tog skal nu finde på et andet brand, der både kan markedsføre 1415 og det nye nummer 8415, som Nets-selskabet Teller har valgt til Mobilpenge.
Diskusionen kan blive et generelt problem for Mobilpenge.

"Det her er ikke kun en udfordringer, der gælder for DSB. Det gælder også Mobilpenge generelt. Hvis vi generelt er afskåret fra at bruge 1-numre til betaling ved brug af short-codes, så bliver det sværere for os at komme til markedet med en smsbaseret løsning, for de kunder, der har sms-betalinger i dag, har allerede en shortcode, så de skal være så interesseret i Mobilpenge, at de vælger at markedsføre endnu et nummer," siger Søren Winge, pressechef hos Nets.

Forbrugerombudsmanden kigger i øjeblikket på teleselskabernes krav om at beholde styringen med 1415 og andre 1-short codes.

Midt i en krig om fremtidens betalinger

DSB S-tog føler, at selskabet er havnet i midten af den nuværende krig om, hvem der skal sidde på mobile betalinger. Er det bankerne, teleselskabernes, Google eller en helt fjerde spiller?

DSB afslørede allerede for en måned siden, at trafikselskabet var det første til at indgå en aftale om at bruge Mobilpenge, der drives af Nets-selskabet Teller. Men den aftale er altså indtil videre begrænset til enkeltbetalinger via ss-nummeret 8415.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S