Google vil straffe over-optimerede websider

Hvis man bruger for meget tid og energi på at søgemaskine-optimere sin hjemmeside, kan man fremover risikere at lande helt i bunden hos Google.

Artikel top billede

Google vil nu straffe hjemmesider som overdriver med deres søgemaskine-optimering. Det fortalte Google-udvikleren Matt Cutts på South by Southwest (SXSW) konferencen i Texas i weekenden. Han fortalte at Google har arbejdet i flere måneder på en ændring af sin algoritme og den skulle være klar inden længe.

Det generelle formål er at sørge for, at websider med interessant indhold bliver vægtet højere end sider, som blot er optimeret til søgemaskinen.

"Vi forsøger at gøre GoogleBot mere intelligent, gøre vores relevans bedre, og vi forsøger at finde dem som misbruger det, f.eks. ved at bruge for mange nøgleord på en side eller bytter for mange links eller går meget længere end du normalt ville forvente," sagde Cutts ifølge dette lydklip.

I sidste uge kunne Wall Street Journal fortælle, at Google planlægger den største ombygning af sin søgemaskine nogensinde.

Det betyder også at der sker store ændringer i den måde, websider bliver vægtet og placeret i resultatlisten. Google erstatter ikke sit nuværende nøgleords-baserede system, men satser på at udvide det med "semantisk søgning", hvor man forsøger at analysere betydningen af de indtastede ord.

Google har samlet en database med millioner af "objekter" - mennesker, steder og ting - i de sidste to år. Den skal nu bruges til at levere semantiske søgeresultater.

Den semantiske søgning skal også aktiveres i løbet af de kommende måneder.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Jyske Bank

    Sikringsspecialist til fysisk sikkerhed

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job