Er homoseksuel succes-app opskriften på det næste Facebook?

Hvis du vil slå Facebook af pinden, skal du hente inspiration blandt homoseksuelle.

Artikel top billede

At påstå at gps-tjenester er fremtiden kan lyde som en gammel slidt sang.

Men lokationsbaserede tjenester var trods alt en af de megatrends, man kunne observere på den netop afsluttede SXSW-messe i Texas, der plejer at udstikke brugbare pejlemærker for fremtidens trends.

Men det handler om at bruge gps-oplysninger intelligent.

Fremtidsforskeren Amber Case argumenterede i sin tale på messen for, at det handler om at fjerne det synlige lag. Altså alt det besværlige ved apps og tjenester, der bruger gps. Hun henviste for eksempel til forsøg, hvor personer er blevet udstyret med et kompas-device i bæltet, så de altid har en fornemmelse af retninger. En lille vibration i bæltet fortæller for eksempel, at personen kigger mod nord. Det gav lynhurtigt personerne en form for 6. sans.

På samme måde har Amber Case også selv grundlagt firmaet Geoloqi, der er et gps-baseret framework, hvor man kan koble sin placering sammen med pushbeskeder. Det er stadig småt med eksempler, men for eksempel kan man få pushbeskeder, når man går forbi ting i virkeligheden, som har en Wikipedia-side.
Det kan virke som en simpel funktion, men pointen er, at hvis vi kan bevæge os væk fra brugerflader, som man ser det brugt på Foursquare, hvor der skal en aktiv handling til at bruge gps-oplysninger og henimod en mere intuitiv interaktion, så begynder der at ske interessante ting.

En global homo-succes

Bøsse-app'en Grindr er en anden succesfuld gps-tjeneste.

Derfor var Grindr-direktør Joel Simkhai i sidste uge også inviteret til SXSW-messen for at dele erfaringer, fordi Grindrs succes og erfaringer kan være pejlemærket for andre kommende sociale tjenester, der skal opnå samme succes som for eksempel Twitter og Facebook.

Grindr giver et overblik over, hvem der ellers er tilstede og kan derfor fungere som Kirsten Giftekniv - eller blot give adgang til et engangsknald.

Grindr startede i 2009 og har ved seneste optælling nærmest brugere i samtlige lande i verden; 192 lande helt præcist. I november nåede Grindr op på tre millioner brugere. Og cirka en million af dem logger ind hver dag.

"Homoerne fatter det bare. Vi er et opfindsomt folk. Vi ser et problem, og så tager vi den teknologi, der er til rådighed og bruger den kontruktivt. Problemet i denne sammenhæng er, at man ikke altid kan se, hvad det er for nogle mennesker, der er i rummet sammen med dig. Det kan man bruge geo-lokation til. Så Grindr er blevet en slags gay-radar. Vi kalder det en gaydar," siger Joel Simkhai, stifter af Grindr.

"I fremtiden kommer vi i højere grad til at samle os omkring nicher og interessefællesskaber. Men vi har brug for redskaber til at finde sammen udnytte vores nicher," sagde Joel Simkhai.

Han erkender, at Foursquare sidder på den største del af markedet, men at andre sagtens kan vriste markedsandele fra dem. Nogle af kodeordene er at skabe unikt indhold og få sine brugere til at vende tilbage hyppigt.

Her er versionen til resten af verden

Stifterne af Grindr forsøger selv at ride videre på succesen med Blendr.com. Andre er lige i hælene på dem med Glancee, Sonar, BanjoHighlight (læs et længere interview med Highlight) og danske JuMee.
Men mange af tjenesterne er blot en kopi af Grindr henvendt heteroseksuelle.

Og det er tvivlsomt, om det overhovedet kan lade sig gøre at overføre succesen fra bøsse-radar til hetero-dating?

"Homoseksulle mænd kan lide andre homoseksuelle mænd...det vil sige, at Grindr handler om at ramme to parter, der tilhører den samme gruppe. En divers gruppe men trods alt én gruppe. Hvis man skal lave en succesfuld dating app til heteroer, så skal man tiltræke lige mange mænd og kvinder inden for en given omkreds. Det tror jeg er svært. Det er ikke nødvendigvis nemt at gøre en homo tilfreds, men nogen gange er det nok for os, hvis der er en fyr i nærheden. Jeg tror, kvinder er lidt mere kræsne," skriver Tim Bratcher på videnportalen Quora.

Så der er stadig plads til idérige typer, der vil have en plads af fremtidens gps-baserede marked...

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job