Artikel top billede

Seks tips til at finde den perfekte skrifttype

Hvordan vælger du den bedste skrifttype? Her giver en skrifttypeekspert seks gode råd.

De fleste er efterhånden klar over, at du ikke skal bruge Comic Sans som skrifttype, når du skriver ansøgninger eller designer din virksomheds hjemmeside.

Men hvilken en skal du så vælge, og hvordan finder du den helt rigtige skrifttype?

Det spørgsmål har vi stillet til Henrik Birkvig, der forsker og underviser i skrifttyper ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Det er der kommet seks gode råd ud af:

1. Du skal glemme serif-myten

I mange år er det blevet sagt, at det er en fordel at vælge skrifttyper med fødder - de såkaldte seriffer - til brødteksten i en artikel.

På samme måde er det også ofte blevet sagt, at tekster der skal læses på en computerskærm helst ikke skal have fødder. 

Men det er en myte, som du roligt kan glemme alt om, mener Henrik Birkvig

"Der er ingen undersøgelser, som understøtter det," siger han.

2. Brug en robust skrifttype på nettet

Når du skriver på nettet, skal du vælge en skrifttype, der ikke blive gnidret og forvansket. 

Det gør du ifølge Henrik Birkvig ved at vælge en skrifttype, hvor bogstaverne fremstår robuste.

Han forklarer, at hvis du skriver et P, kan det være svært at se luften inde i p'ets øverste bue, hvis du har valgt en skrifttype, der ikke er robust. 

Ifølge Henrik Birkvig er den klassiske skrifttype Times New Roman et eksempel på en skrifttype, der ikke er robust og derfor gør sig dårligt på nettet. 

"Den har for tynde streger. Det skyldes, at den ikke er udviklet til at blive brugt på nettet, men derimod stammer fra 30‘erne, hvor den blev designet til at blive trykt med bly," siger han.

Til gengæld fremhæver Henrik Birkvig skrifttyper som Verdana og Georgia som skrifttyper, der udmærker sig ved at være lette at læse på en computerskærm.

Derfor er det perverst at elske en skrifttype

3. Vælg max to forskellige skrifttyper

Du skal undgå at vælge for mange forskellige skrifttyper til dine tekster. 

Ifølge Henrik Birkvig skal du kun bruge en eller to forskellige skrifttyper. 

"Det skal du gøre af æstetiske hensyn. Det kan skabe en visuel forvirring, hvis du bruger flere forskellige skrifttyper. Det er lidt forbudt at sige det, men det trækker også i retning af dårlig smag, når der bliver brugt mange forskellige skrifttyper," siger han. 

4. Du skal ikke elske skrifttyperne

I 2007 så dokumentarfilmen Helvetica dagens lys.

En film på 1 time og 20 minutter, der udelukkende handler om skrifttypen Helvetica, og i kølvandet på filmen startede der noget, der bedst kan beskrives som en kult bestående af nye Helvetica-elskere. 

Men Henrik Birkvig mener ikke, at du skal vælge en skrifttype, fordi du elsker den. 

"Jeg bryder mig ikke om, at man begynder at forholde sig følesesmæssigt til en skrifttype. Det er næsten lidt perverst. Det afgørende er, om skrifttypen passer til det formål, hvor du skal bruge den. Mange hader eksempelvis Comic Sans, men jeg mener nu alligevel godt, at den kan være anvendelig til nogle formål," siger han. 

5. Hold linjerne korte

Du skal ikke blot sørge for at vælge den rette skrifttype. 

Hvis du vil være sikker på, at folk kan holde ud at læse din tekst, skal du også sørge for, at teksten er layoutet godt.  

"Du sænker læsbarheden, hvis linjerne bliver for lange. Derfor er det en god tommelfingerregel, at linjerne højst må være på 65 tegn på skrift og 55 tegn på en computerskærm," siger han. 

Derudover anbefaler Henrik Birkvig også, at du sikrer dig, at der er en god afstand mellem linjerne. 

"Men det kan være svært at sætte tal på, hvor stor afstanden skal være, fordi det afhænger af den skrifttype, du har valgt," siger han. 

6. Design din egen skrifftype ... hvis du har råd

Nogle virksomheder får lavet deres helt egen skrifttype. 

Selv om det ikke nødvendigvis er noget, forbrugerne opdager med det samme, kan det være en god måde at brande sin virksomhed på. 

"Det er sandsynligvis mest noget, der virker på det underbevidste plan. Men det giver en særlig form for genkendelighed, og skrifttypen bliver en del af virksomhedens visuelle identitet," siger Henrik Birkvig. 

Han fortæller, at Danske Bank er et eksempel på en virksomhed, der har fået designet sin egen skrifttype. 

Men det er dog ikke nogen ubetydelig investering. Henrik Birkvig vurderer, at det minimum koster en halv million kroner for en virksomhed.

Læs også:

Her kan du vælge og vrage mellem gratis skrifttyper  

Sådan spotter du de fede skrifttyper




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere