Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Seks tips til at finde den perfekte skrifttype

Hvordan vælger du den bedste skrifttype? Her giver en skrifttypeekspert seks gode råd.

De fleste er efterhånden klar over, at du ikke skal bruge Comic Sans som skrifttype, når du skriver ansøgninger eller designer din virksomheds hjemmeside.

Men hvilken en skal du så vælge, og hvordan finder du den helt rigtige skrifttype?

Det spørgsmål har vi stillet til Henrik Birkvig, der forsker og underviser i skrifttyper ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Det er der kommet seks gode råd ud af:

1. Du skal glemme serif-myten

I mange år er det blevet sagt, at det er en fordel at vælge skrifttyper med fødder - de såkaldte seriffer - til brødteksten i en artikel.

På samme måde er det også ofte blevet sagt, at tekster der skal læses på en computerskærm helst ikke skal have fødder. 

Men det er en myte, som du roligt kan glemme alt om, mener Henrik Birkvig

"Der er ingen undersøgelser, som understøtter det," siger han.

2. Brug en robust skrifttype på nettet

Når du skriver på nettet, skal du vælge en skrifttype, der ikke blive gnidret og forvansket. 

Det gør du ifølge Henrik Birkvig ved at vælge en skrifttype, hvor bogstaverne fremstår robuste.

Han forklarer, at hvis du skriver et P, kan det være svært at se luften inde i p'ets øverste bue, hvis du har valgt en skrifttype, der ikke er robust. 

Ifølge Henrik Birkvig er den klassiske skrifttype Times New Roman et eksempel på en skrifttype, der ikke er robust og derfor gør sig dårligt på nettet. 

"Den har for tynde streger. Det skyldes, at den ikke er udviklet til at blive brugt på nettet, men derimod stammer fra 30‘erne, hvor den blev designet til at blive trykt med bly," siger han.

Til gengæld fremhæver Henrik Birkvig skrifttyper som Verdana og Georgia som skrifttyper, der udmærker sig ved at være lette at læse på en computerskærm.

Derfor er det perverst at elske en skrifttype

3. Vælg max to forskellige skrifttyper

Du skal undgå at vælge for mange forskellige skrifttyper til dine tekster. 

Ifølge Henrik Birkvig skal du kun bruge en eller to forskellige skrifttyper. 

"Det skal du gøre af æstetiske hensyn. Det kan skabe en visuel forvirring, hvis du bruger flere forskellige skrifttyper. Det er lidt forbudt at sige det, men det trækker også i retning af dårlig smag, når der bliver brugt mange forskellige skrifttyper," siger han. 

4. Du skal ikke elske skrifttyperne

I 2007 så dokumentarfilmen Helvetica dagens lys.

En film på 1 time og 20 minutter, der udelukkende handler om skrifttypen Helvetica, og i kølvandet på filmen startede der noget, der bedst kan beskrives som en kult bestående af nye Helvetica-elskere. 

Men Henrik Birkvig mener ikke, at du skal vælge en skrifttype, fordi du elsker den. 

"Jeg bryder mig ikke om, at man begynder at forholde sig følesesmæssigt til en skrifttype. Det er næsten lidt perverst. Det afgørende er, om skrifttypen passer til det formål, hvor du skal bruge den. Mange hader eksempelvis Comic Sans, men jeg mener nu alligevel godt, at den kan være anvendelig til nogle formål," siger han. 

5. Hold linjerne korte

Du skal ikke blot sørge for at vælge den rette skrifttype. 

Hvis du vil være sikker på, at folk kan holde ud at læse din tekst, skal du også sørge for, at teksten er layoutet godt.  

"Du sænker læsbarheden, hvis linjerne bliver for lange. Derfor er det en god tommelfingerregel, at linjerne højst må være på 65 tegn på skrift og 55 tegn på en computerskærm," siger han. 

Derudover anbefaler Henrik Birkvig også, at du sikrer dig, at der er en god afstand mellem linjerne. 

"Men det kan være svært at sætte tal på, hvor stor afstanden skal være, fordi det afhænger af den skrifttype, du har valgt," siger han. 

6. Design din egen skrifftype ... hvis du har råd

Nogle virksomheder får lavet deres helt egen skrifttype. 

Selv om det ikke nødvendigvis er noget, forbrugerne opdager med det samme, kan det være en god måde at brande sin virksomhed på. 

"Det er sandsynligvis mest noget, der virker på det underbevidste plan. Men det giver en særlig form for genkendelighed, og skrifttypen bliver en del af virksomhedens visuelle identitet," siger Henrik Birkvig. 

Han fortæller, at Danske Bank er et eksempel på en virksomhed, der har fået designet sin egen skrifttype. 

Men det er dog ikke nogen ubetydelig investering. Henrik Birkvig vurderer, at det minimum koster en halv million kroner for en virksomhed.

Læs også:

Her kan du vælge og vrage mellem gratis skrifttyper  

Sådan spotter du de fede skrifttyper




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Så ofte rammer din sikkerhedsleverandør plet – eller helt ved siden af
Denne uafhængige evaluering fra MITRE ATT&CK giver et billede af styrker og svagheder hos førende udbydere af cybersikkerhedsydelser. Rapporten vurderer bl.a. reaktion og træfsikkerhed på simulerede angreb og af, hvor hurtigt der slås alarm.