Seks tips til at finde den perfekte skrifttype

Hvordan vælger du den bedste skrifttype? Her giver en skrifttypeekspert seks gode råd.

Artikel top billede

De fleste er efterhånden klar over, at du ikke skal bruge Comic Sans som skrifttype, når du skriver ansøgninger eller designer din virksomheds hjemmeside.

Men hvilken en skal du så vælge, og hvordan finder du den helt rigtige skrifttype?

Det spørgsmål har vi stillet til Henrik Birkvig, der forsker og underviser i skrifttyper ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Det er der kommet seks gode råd ud af:

1. Du skal glemme serif-myten

I mange år er det blevet sagt, at det er en fordel at vælge skrifttyper med fødder - de såkaldte seriffer - til brødteksten i en artikel.

På samme måde er det også ofte blevet sagt, at tekster der skal læses på en computerskærm helst ikke skal have fødder. 

Men det er en myte, som du roligt kan glemme alt om, mener Henrik Birkvig

"Der er ingen undersøgelser, som understøtter det," siger han.

2. Brug en robust skrifttype på nettet

Når du skriver på nettet, skal du vælge en skrifttype, der ikke blive gnidret og forvansket. 

Det gør du ifølge Henrik Birkvig ved at vælge en skrifttype, hvor bogstaverne fremstår robuste.

Han forklarer, at hvis du skriver et P, kan det være svært at se luften inde i p'ets øverste bue, hvis du har valgt en skrifttype, der ikke er robust. 

Ifølge Henrik Birkvig er den klassiske skrifttype Times New Roman et eksempel på en skrifttype, der ikke er robust og derfor gør sig dårligt på nettet. 

"Den har for tynde streger. Det skyldes, at den ikke er udviklet til at blive brugt på nettet, men derimod stammer fra 30‘erne, hvor den blev designet til at blive trykt med bly," siger han.

Til gengæld fremhæver Henrik Birkvig skrifttyper som Verdana og Georgia som skrifttyper, der udmærker sig ved at være lette at læse på en computerskærm.

Derfor er det perverst at elske en skrifttype

3. Vælg max to forskellige skrifttyper

Du skal undgå at vælge for mange forskellige skrifttyper til dine tekster. 

Ifølge Henrik Birkvig skal du kun bruge en eller to forskellige skrifttyper. 

"Det skal du gøre af æstetiske hensyn. Det kan skabe en visuel forvirring, hvis du bruger flere forskellige skrifttyper. Det er lidt forbudt at sige det, men det trækker også i retning af dårlig smag, når der bliver brugt mange forskellige skrifttyper," siger han. 

4. Du skal ikke elske skrifttyperne

I 2007 så dokumentarfilmen Helvetica dagens lys.

En film på 1 time og 20 minutter, der udelukkende handler om skrifttypen Helvetica, og i kølvandet på filmen startede der noget, der bedst kan beskrives som en kult bestående af nye Helvetica-elskere. 

Men Henrik Birkvig mener ikke, at du skal vælge en skrifttype, fordi du elsker den. 

"Jeg bryder mig ikke om, at man begynder at forholde sig følesesmæssigt til en skrifttype. Det er næsten lidt perverst. Det afgørende er, om skrifttypen passer til det formål, hvor du skal bruge den. Mange hader eksempelvis Comic Sans, men jeg mener nu alligevel godt, at den kan være anvendelig til nogle formål," siger han. 

5. Hold linjerne korte

Du skal ikke blot sørge for at vælge den rette skrifttype. 

Hvis du vil være sikker på, at folk kan holde ud at læse din tekst, skal du også sørge for, at teksten er layoutet godt.  

"Du sænker læsbarheden, hvis linjerne bliver for lange. Derfor er det en god tommelfingerregel, at linjerne højst må være på 65 tegn på skrift og 55 tegn på en computerskærm," siger han. 

Derudover anbefaler Henrik Birkvig også, at du sikrer dig, at der er en god afstand mellem linjerne. 

"Men det kan være svært at sætte tal på, hvor stor afstanden skal være, fordi det afhænger af den skrifttype, du har valgt," siger han. 

6. Design din egen skrifftype ... hvis du har råd

Nogle virksomheder får lavet deres helt egen skrifttype. 

Selv om det ikke nødvendigvis er noget, forbrugerne opdager med det samme, kan det være en god måde at brande sin virksomhed på. 

"Det er sandsynligvis mest noget, der virker på det underbevidste plan. Men det giver en særlig form for genkendelighed, og skrifttypen bliver en del af virksomhedens visuelle identitet," siger Henrik Birkvig. 

Han fortæller, at Danske Bank er et eksempel på en virksomhed, der har fået designet sin egen skrifttype. 

Men det er dog ikke nogen ubetydelig investering. Henrik Birkvig vurderer, at det minimum koster en halv million kroner for en virksomhed.

Læs også:

Her kan du vælge og vrage mellem gratis skrifttyper  

Sådan spotter du de fede skrifttyper

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S