Danske webshops laver nytteløse juridiske krumspring for at undgå chokpriser

Så snart en kunde lægger en vare i indkøbskurven og trykker "køb", fanger bordet. Butikkerne skal være grundige, hvis de vil undgå at blive tvunget til at sælge varer til forkerte priser.

Artikel top billede

Forkerte priser i webshops er en tilbagevendende fejl på grund af tastefejl og automatiske opdateringer.

Mange butikker forsøger at beskytte sig ved at hævde, at kundens bestilling ikke er bindende, før en medarbejder har gennemset ordren - men det kan de ikke.

"Der er nogle butikker, der forbeholder sig retten til at ændre aftalen, hvis der er prisfejl. Men det er efter vores opfattelse et urimeligt aftalevilkår. Man kan ikke sige, at den ene part, kunden, er bundet af aftalen, men at man samtidig forbeholder sig retten til at annullere eller afbryde den," siger Tina Morell Nielsen, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

For at undgå at sende store portioner af omsætningen overstyr på prisfejl er flere webbutikker begyndt at sende "bestillingsbekræftelser" eller bestillings-notifikationer til kunderne - i stedet for regulær ordrebekræftelse - i håbet om, at butikken så ikke er forpligtet til at gennemføre handlen, hvis der er prisfejl på hjemmesiden. Men det holder ikke.

En bindende aftale er som hovedregel indgået, allerede når kunden lægger en vare i en virtuel indkøbskurv og trykker køb.
Skrækeksemplet i branchen er en webbutik, der i 2009 blev tvunget til at sælge en havetraktor for 900 kroner. Den skulle have kostet 9.000 kroner.

Gem ikke forbehold i "det med småt"

Men det er faktisk muligt som webshop-ejer at beskytte sig mod forkerte priser.

Teleselskabet 3 kom i sidste uge til at prissætte telefoner op til 5.000 kroner forkert. Hvis svipseren udvikler sig til en forbrugerklagesag, har 3 muligheden for at argumentere for, at kunder, der har købt telefonerne, var i ond tro og altså burde have gennemskuet, at prisen var en fejl.

Men en butiksejer kan også forebygge, at pris-kiks aldrig udvikler sig til klagesager - og diskussionen kommer til at handle om ond eller god tro. Men det kræver meget tydelig information.

"I mange webbutikker sidder man jo med den fornemmelse som forbruger, at købet er gennemført, når man har bestilt og betalt for varen. I de situationer, vil jeg også mene, at man har købt endeligt og i princippet har krav på sin vare," siger Kristian Holte fra klaradvokater.dk

Så hvis en forhandler vil forbeholde sig retten til at ændre eller annullere ordren, efter en kunde har klikket "køb", handler det om at skrue op for informationen, mens kunden er på hjemmesiden. Webbutikken skal meget tydeligt at angive, at tilbud på hjemmesiden ikke er bindende.

"Det handler meget om, hvad køberen får indtryk i starten af købsflowet. Hvis det er fuldstændigt klart, at ordren ikke er bindende, før man får en endelig bekræftelse, så er aftalen ikke bekræftet," uddyber advokat Kristian Holte, der for nylig har udgivet bogen "Praktisk internetjura for virksomheder"

"Men det er formentlig ikke nok at gemme det væk nede i nogle betingelser. Hvis man vil gøre det den vej rundt og forbeholde sig retten til at ændre en ordre, så skal oplysningerne helt up front. Men det er der jo også rig mulighed for," mener Kristian Holte.

Han henviser til, at butikkene kan lave popup-menuer med informationen eller skrive det flere steder gennem købsflowet på hjemmesiden.

"Dybest set er en handel en aftale mellem to mennesker, og så kommer det an på, hvor klart den aftale er formuleret."

LÆS OGSÅ: Havetraktor til chokpris hjemsøger de danske webbutikker

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Shure Scandinavia A/S

Signal Processing Developer with Ambitions

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse