Danske Albert vil konkurrere med Facebook

Iværksætter fra Ansager.

Artikel top billede

Facebook er fyldt med spil og ting, der stjæler vores opmærksomhed. Oven i hatten bliver der konstant stillet spørgsmålstegn ved firmaets brug af data om kunderne og deres vilje til at beskytte brugeres oplysninger.

Det har givet en dansker ambitioner om at lave en konkurrent til Facebook, som drejer den sociale platform tilbage på sporet.
Facebook har flyttet sig fra langt væk fra udgangspunktet, mener Albert van Harten. Det siger han til Lokalavisen.dk.

Van Harten har indtil videre samlet sin modstand i en signup-portal på Flikz.eu. Om det bliver tjenestens endelig navn, når den skal åbne for både danske og andre europæiske brugere, er ikke sikkert.

Mangler en million

Men Albert van Harten er sikker i sin sag. Facebook har brug for konkurrence. Først og fremmest på grund af privacy-udfordringerne.

"Udover dette er der nogle funktioner som Facebook faktisk mangler: man har en "Synes-godt-om"-knap, hvor man kan udtrykke sin glæde over en besked, et billede eller et link. Men "Synes-ikke-godt-om" er umuligt, og på trods af, at mange har efterspurgt denne funktion, har Facebook ikke villet implementere funktionen. Jeg tror, at Facebook begynder at vokse ud af sin krop, og før eller siden går det galt," siger han til Lokalavisen.dk

Man kan tilmelde sig som bruger på Flikz, hvis man vil følge og støtte tjenesten.
Hvis man vil støtte Flikz i endnu højere grad, så oplyser Albert van Harten, at han søger sponsorer og investorer for cirka en million kroner, der skal gå til serverdrift og marketing. I øjeblikket er det en fritidsbeskæftigelse.

Han vil også bruge en investering til at få udformet nogle brugerbetingelser, der stemmer overens med, hvad europæiske brugere forventer af en webtjeneste.

Opdateret kl 13:39: På grund af stor belastning er det ikke muligt at oprette brugere på Flikz. Albert van Harten vil så snart som muligt lukke op for nye tilmeldinger.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension