Facebook og Twitter dræber din blog

For få år siden skulle alle virksomheder blogge, men i dag får virksomhedsbloggen tæsk af de mange nye sociale medier.

Artikel top billede

For få år siden skulle alle virksomheder have deres egne blogs.

Dengang - i tiden før Facebook og Twitters store gennembrud - var bloggen en af de eneste muligheder, som en virksomhed havde for at indgå i en offentlig dialog med sine kunder.



Og spurgte man dengang eksperterne, var der nærmest ingen grænser for, hvad en virksomhed kunne udrette, hvis blot den havde en blog - eller en "weblog", som det hed.   

Tilbage i 2006 fortalte den canadiske blogger og forfatter Jeremy Wrigh i et interview med vores søstermedie Computerworld, at det blot ville være et spørgsmål om tid, før tusindvis af danske virksomheder ville blogge på livet løs.

Og fik virksomhederne ikke sat skub i bloggeriet, ville de gå glip af en fantastisk markedsføringsmulighed, lød budskabet fra den canadiske ekspert.

"Weblogs er et fantastisk pr-redskab, og den eneste grænse, der er for anvendelsesmulighederne, er virksomhedens egen fantasi og vilje til nytænkning," sagde Jeremy Wright,

Sociale medier slår bloggen

Men i dag har sociale medier som Twitter og Facebook ødelagt bloggens monopol på den direkte kundekontakt, og en undersøgelse fra det amerikanske universitet University of Massachusetts viser da også, at færre og færre af de mest succesfulde amerikanske virksomheder bruger blogs.

Forskerne bag undersøgelsen har lavet interviews med chefer fra 170 virksomheder fra det amerikanske erhvervsmagasin Inc.'s liste over de 500 hurtigst voksende virksomheder i USA.

Ifølge undersøgelsen, der blev foretaget i 2011, bruger 37 procent af virksomhederne på Inc.'s liste blogs, mens tallet var helt oppe på 50 procent året før.

Over for Inc. forklarer en af forskerne bag undersøgelsen, at nedgangen ikke skyldes, at virksomheder i stort tal lukker deres blogs ned. 

Forklaringen er snarere, at mange af virksomhederne på Inc.'s top 500-liste er unge vækstvirksomheder, der endnu ikke var stiftet, da virksomhedsblogging var højeste mode.

Men i dag vælger mange af de nye virksomheder bloggen fra og nøjes med at være aktive på Facebook og andre sociale netværk.

Det er dog ikke nødvendigvis en god idé.

Bloggen giver stadig stor værdi

For undersøgelsen viser også, at de virksomheder, der vælger at blogge, oplever at få stor gavn af det.

Hele 92 procent af de virksomheder, der blogger, oplever det som en succes. Mens det tilsvarende tal for virksomheder, der er aktive på Facebook, er 82 procent.

"Blogging har fået et dårligt ry, fordi folk mener, at det er for tidskrævende. Men bloggen er et uvurderligt værktøj for virksomheder, der gerne vil være meningsdannere inden for deres felt," siger Ganim Barnes, der en af forskerne bag undersøgelsen og desuden er leder af Center for Marketing ved University of Massachusetts.

Ifølge Ganim Barnes har du ikke samme mulighed for at argumentere for dine synspunkter og visioner på netværk som Twitter, der ikke tillader beskeder med mere end 140 tegn.

Læs også:

Ung iværksætter: Derfor bruger jeg Twitter

Instagram: Sådan bliver din virksomhed hip med fotos

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S