Facebook og Twitter dræber din blog

For få år siden skulle alle virksomheder blogge, men i dag får virksomhedsbloggen tæsk af de mange nye sociale medier.

Artikel top billede

For få år siden skulle alle virksomheder have deres egne blogs.

Dengang - i tiden før Facebook og Twitters store gennembrud - var bloggen en af de eneste muligheder, som en virksomhed havde for at indgå i en offentlig dialog med sine kunder.



Og spurgte man dengang eksperterne, var der nærmest ingen grænser for, hvad en virksomhed kunne udrette, hvis blot den havde en blog - eller en "weblog", som det hed.   

Tilbage i 2006 fortalte den canadiske blogger og forfatter Jeremy Wrigh i et interview med vores søstermedie Computerworld, at det blot ville være et spørgsmål om tid, før tusindvis af danske virksomheder ville blogge på livet løs.

Og fik virksomhederne ikke sat skub i bloggeriet, ville de gå glip af en fantastisk markedsføringsmulighed, lød budskabet fra den canadiske ekspert.

"Weblogs er et fantastisk pr-redskab, og den eneste grænse, der er for anvendelsesmulighederne, er virksomhedens egen fantasi og vilje til nytænkning," sagde Jeremy Wright,

Sociale medier slår bloggen

Men i dag har sociale medier som Twitter og Facebook ødelagt bloggens monopol på den direkte kundekontakt, og en undersøgelse fra det amerikanske universitet University of Massachusetts viser da også, at færre og færre af de mest succesfulde amerikanske virksomheder bruger blogs.

Forskerne bag undersøgelsen har lavet interviews med chefer fra 170 virksomheder fra det amerikanske erhvervsmagasin Inc.'s liste over de 500 hurtigst voksende virksomheder i USA.

Ifølge undersøgelsen, der blev foretaget i 2011, bruger 37 procent af virksomhederne på Inc.'s liste blogs, mens tallet var helt oppe på 50 procent året før.

Over for Inc. forklarer en af forskerne bag undersøgelsen, at nedgangen ikke skyldes, at virksomheder i stort tal lukker deres blogs ned. 

Forklaringen er snarere, at mange af virksomhederne på Inc.'s top 500-liste er unge vækstvirksomheder, der endnu ikke var stiftet, da virksomhedsblogging var højeste mode.

Men i dag vælger mange af de nye virksomheder bloggen fra og nøjes med at være aktive på Facebook og andre sociale netværk.

Det er dog ikke nødvendigvis en god idé.

Bloggen giver stadig stor værdi

For undersøgelsen viser også, at de virksomheder, der vælger at blogge, oplever at få stor gavn af det.

Hele 92 procent af de virksomheder, der blogger, oplever det som en succes. Mens det tilsvarende tal for virksomheder, der er aktive på Facebook, er 82 procent.

"Blogging har fået et dårligt ry, fordi folk mener, at det er for tidskrævende. Men bloggen er et uvurderligt værktøj for virksomheder, der gerne vil være meningsdannere inden for deres felt," siger Ganim Barnes, der en af forskerne bag undersøgelsen og desuden er leder af Center for Marketing ved University of Massachusetts.

Ifølge Ganim Barnes har du ikke samme mulighed for at argumentere for dine synspunkter og visioner på netværk som Twitter, der ikke tillader beskeder med mere end 140 tegn.

Læs også:

Ung iværksætter: Derfor bruger jeg Twitter

Instagram: Sådan bliver din virksomhed hip med fotos

Røde Kors

Data & Digitalisation Officer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S