Har e-bogen slået bogomslaget ihjel?

E-bøger ændrer ikke kun vores læsevaner. Det ændrer også bøgernes design.

Artikel top billede

De elektroniske bøger har vendt forlagsbranchen på hovedet. Den største netbutik Amazon sælger allerede flere e-bøger end papirbøger. Apple er nu ramt af en monopolsag, som kan gøre e-bøgerne billigere. Men det nye elektroniske medie betyder også at bogens form og udseende ændrer sig. Det gode gamle bogomslag - som ellers er så vigtigt for at sælge bøger - mister sin betydning.

"Has Kindle Killed the Book Cover?", spørger denne artikel i The Atlantic. En digital bog har ikke noget omslag. Der er ikke noget papir, som er bundet sammen og beskyttet. Den bliver ikke solgt i boghandlere og supermarkeder, hvor det handler om at fange kundens opmærksomhed med en farvestrålende og spændende forside.

De bliver solgt hos netbutikker som Amazon, hvor forsidebillederne er på størrelse med frimærker og blot fungerer som links til en produktside med uddrag, anmeldelser og andre data. Du køber ikke en e-bog fordi forsiden er spændende - og den kommer heller ikke til at stå og pynte på hylden. 

Faktisk er forsiden så ligegyldig, at det er et spørgsmål om forlagene overhovedet gider at bruge penge på at designe et flot cover. Mange af de første e-bøger havde slet ikke nogen forside - læseren landede direkte midt i teksten.

Den samme udvikling kendes selvfølgelig fra musikkens verden, hvor vinylpladernes flotte covers blev afløst af cd'ernes små forsider - og nu er det hele snart digitalt.

Men bogdesigneren Carin Goldberg mener, at der stadig er brug for et omslag.

"Det fungerer som et emotionelt visuelt ankerpunkt. Vi har brug for noget, som vi kan visualisere i vores hoved, når vi tænker på hvordan bogen ser ud. Det er en del af oplevelsen," siger hun til The Atlantic.

Fremtiden kan være animerede forsider, der udnytter det digitale medies muligheder for at kombinere grafik, video, lyd og interaktion. Men de nuværende e-bogsformater understøtter kun i begrænset omfang dynamiske forsider - og spørgsmålet er, om læserne vil opfatte det som en overflødig gimmick.

Grænsen mellem e-bøger og applikationer er dog allerede ved at forsvinde - der kommer flere interaktive funktioner og muligheder for avanceret design. Så måske forsvinder bogomslaget ikke, men genopstår blot i en helt ny form.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird