Har e-bogen slået bogomslaget ihjel?

E-bøger ændrer ikke kun vores læsevaner. Det ændrer også bøgernes design.

Artikel top billede

De elektroniske bøger har vendt forlagsbranchen på hovedet. Den største netbutik Amazon sælger allerede flere e-bøger end papirbøger. Apple er nu ramt af en monopolsag, som kan gøre e-bøgerne billigere. Men det nye elektroniske medie betyder også at bogens form og udseende ændrer sig. Det gode gamle bogomslag - som ellers er så vigtigt for at sælge bøger - mister sin betydning.

"Has Kindle Killed the Book Cover?", spørger denne artikel i The Atlantic. En digital bog har ikke noget omslag. Der er ikke noget papir, som er bundet sammen og beskyttet. Den bliver ikke solgt i boghandlere og supermarkeder, hvor det handler om at fange kundens opmærksomhed med en farvestrålende og spændende forside.

De bliver solgt hos netbutikker som Amazon, hvor forsidebillederne er på størrelse med frimærker og blot fungerer som links til en produktside med uddrag, anmeldelser og andre data. Du køber ikke en e-bog fordi forsiden er spændende - og den kommer heller ikke til at stå og pynte på hylden. 

Faktisk er forsiden så ligegyldig, at det er et spørgsmål om forlagene overhovedet gider at bruge penge på at designe et flot cover. Mange af de første e-bøger havde slet ikke nogen forside - læseren landede direkte midt i teksten.

Den samme udvikling kendes selvfølgelig fra musikkens verden, hvor vinylpladernes flotte covers blev afløst af cd'ernes små forsider - og nu er det hele snart digitalt.

Men bogdesigneren Carin Goldberg mener, at der stadig er brug for et omslag.

"Det fungerer som et emotionelt visuelt ankerpunkt. Vi har brug for noget, som vi kan visualisere i vores hoved, når vi tænker på hvordan bogen ser ud. Det er en del af oplevelsen," siger hun til The Atlantic.

Fremtiden kan være animerede forsider, der udnytter det digitale medies muligheder for at kombinere grafik, video, lyd og interaktion. Men de nuværende e-bogsformater understøtter kun i begrænset omfang dynamiske forsider - og spørgsmålet er, om læserne vil opfatte det som en overflødig gimmick.

Grænsen mellem e-bøger og applikationer er dog allerede ved at forsvinde - der kommer flere interaktive funktioner og muligheder for avanceret design. Så måske forsvinder bogomslaget ikke, men genopstår blot i en helt ny form.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil