Facebook åbner nyt super-datacenter

Facebook har netop åbnet et nyt stort datacenter, der beskrives som et af verdens mest energi-effektive.

Artikel top billede

Efter 16 måneders byggearbejde har Facebook nu taget sit nye datacenter i Forest City, North Carolina i drift. Det er kun det andet datacenter, som Facebook selv har designet og bygget til sit eget brug. Det skulle samtidig være et af verdens mest energi-effektive datacentre.

Facebook fortæller i et blogindlæg at det nye datacenter bruger den anden generation af firmaets Open Compute Project servere, som Facebook selv har udviklet og designet. De nye servere anvender Intels Sandy Bridge-processorer.

I modsætning til andre internet-giganter som Google og Amazon har Facebook valgt at dele sine hardware-designplaner med resten af verden i Open Compute Project.

Det nye datacenter skal køles med udendørs-luft. Det er første gang, at man forsøger dette i et varmt og fugtigt sydligt klima.

En ny bygning - som er lige så stor som den første, der netop er indviet - skal stå klar i løbet af 2012.

Facebook fortæller at datacenteret har en såkaldt Power Usage Effectiveness (PUE) på mellem 1,06 og 1,08. PUE måler forholdet mellem datacenterets energiforbrug og den strøm som går videre til udstyret.

Dermed ligger Forest City på niveau med det datacenter i Prineville, som Facebook åbnede sidste år.

Firmaet fortalte dengang, at Prineville bruger 38 procent mindre energi og koster 24 pct. mindre end andre datacentre. Facebook har selv designet servere, strømforsyninger, server-racks og backup-systemer og der er installeret solpaneler på området, som dog ikke leverer energi til serverne.

Men Facebook bliver alligevel kritiseret for miljøsvineri. Problemet er placeringen af Prineville-datacenteret i Oregon, hvor det meste af energien kommer fra forurenende kulkraftværker.

Greenpeace har netop udgivet en rapport, How Clean Is Your Cloud, der netop beskæftiger sig med, hvor energien til verdens datacentre kommer fra.

Event: Årets CISO 2026

Sikkerhed | København

Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse