Artikel top billede

"Moden" dansk Facebook-konkurrent har vokseværk

Men hvis du er under 50 år, er du ikke velkommen!

Er det muligt at bide skeer med Facebooks globale dominans? Et lille initiativ i Roskilde har gjort forsøget - og har succes med det.

Brugerantallet på AgeForce.dk er siden 2009 vokset og gør det stadig.

Det danske sociale netværk adskiller sig primært fra Facebook ved at have en noget højere aldersgrænse. Kun personer over 50 år er velkomne.

AgeForce.dk blev startet af Roskilde Bibliotekerne i 2009, og i dag er sitet landsdækkende.

Roskilde Bibliotekerne lagde grundstenen til AgeForce, fordi den digitale verden er blevet en naturlig del af bibliotekernes tilbud.

"Hos os er det eksempelvis kun halvdelen af vores brugere, der besøger os fysisk. Resten betjener sig af de internetbaserede tilbud. Vi kan se af vores statistikker, at de ressourcestærke ældre ikke er en målgruppe, som bibliotekerne har særligt godt fat i, især fordi de typisk køber deres bøger. Men vi ved også, at biblioteket har et godt ry hos den gruppe. De er måske kommet her, mens deres børn var små, og nu er vores mål at gøre dem til brugere igen," forklarer Anne Katrine Skibelund. 

Biblioteket i Roskilde tog de første spadestik ved at lave en workshop.

"Der fortalte de os, at de gerne vil have et netværk på nettet, men at det ikke skulle være Facebook. Det skulle være et netværk for dem selv, hvor de kunne kontakte hinanden digitalt, men også koordinere fysiske møder. Et trygt og enkelt netværk, hvor de ikke møder deres børn og børnebørn. Dem kan de altid kontakte på Facebook," siger projektleder Anne Kathrine Skibelund fra Roskilde Bibliotekerne.

Hvad er styrken i AgeForce?

Det var åbenbart ikke kun i Roskilde, at den aldersgruppe efterspurgte et netværk. I dag er der brugerne fra hele landet.

"Vi besluttede os for at gøre det landsdækkende, når vi nåede op på 500 brugere," fortæller Anne Kathrine Skibelund.

Den ambition nåde AgeForce på et halvt på et halvt år. I dag er der 7500 profiler.

Hvis din dåbsattest ikke tillader dig at blive bruger på AgeForce, så kan du se billeder til højre. Et bærende element i AgeForce er de såkaldte interessegrupper.

"Vi har cirka 300 interessegrupper. Det er alt fra selvhjælpsgrupper om it, litteraturgrupper, grupper om stavgang, grupper for folk der leder efter nogen at rejse eller tage på café sammen med, men også emner som inkontinens og kærlighed i den tredje alder. De sidste er nogle ret personlige emner, og det er nok også derfor, at de vil gerne have det for sig selv," siger Anne Kathrine Skibelund.

"Det er de interessegrupper, der gør, at vi adskiller os fra Facebook. Over halvdelen af vores brugere fortæller os, at de bruger sitet til at finde nye venner og andre med samme interesser. 25 procent mødes fysisk med de folk, de møder på AgeForce," siger Anne Katrine Skibelund, der flere gange har været i udlandet for at tale om den danske succes.

Lige så utålmodige som tenagere

AgeForce har nu været i luften i tre år, og bibliotekarerne i Roskilde kan begynde at fortælle om deres erfaringer med drive sociale netværk for en lukket senior-målgruppe.

"Jeg tror, vi er stærke i hele landet, fordi vi har givet slip. Det er brugerne, der styrer tonen og indholdet. Vi blander os meget sjældent. Det er styrken. Vi havde en telefonvagt det første år, der kunne undervise og svare på spørgsmål. Men der er stort set ingen, der kontakter os længere. Sitet opfordrer til hjælp til selvhjælp," siger Anne Katrine Skibelund.

En af opdagelserne har også været, at den bannerblindhed, som yngre målgrupper har, ikke er så udbredt i den ældre målgruppe. Mange af de ældre brugere læser hjemmesider kronologisk fra top til tå. Det er medvirkende til, at AgeForce er meget enkel og alle overflødelige tekster er skåret bort.

"Det er også kommet bag på os, hvor utålmodige de er. De gider ikke vente. Det, troede vi, var forbeholdt de yngre målgrupper. Men hvis vi har annonceret nye funktioner, så begynder brugerne at rykke efter dem, når der er gået 14 dage," siger projektlederen.

Fattes penge

AgeForce får nye brugere hver uge.

"Jeg tror ikke på, at vi får konkurrence fra andre sociale medier, for vi vokser hele tiden. Vores trussel er i højere grad, hvis brugerne holder op med at bruge os, eller hvis vi ikke kan finde flere penge," siger Anne Kathrine Skibelund.

Biblioteket i Roskilde skød projektet i gang med 300.000 kroner fra Kulturstyrelsen. De er brugt op, og AgeForce viser ingen reklamer eller kræverbetaling fra sine brugere.

"Vi har valgt at være reklamefri, men det ved jeg ikke, vi kan blive med. Vi bliver hele tiden nødt til at søge om nye penge. Lige nu håber vi på nogle satspuljer fra socialministeriet," fortæller Anne Katrine Skibelund.

Hvis det glipper, har AgeForce en strategi om at søge partnerskaber eller tilmed sælge tjenesten.

Zuckerberg, lytter du med?




IT-JOB

Capgemini Danmark A/S

Engagement Manager - Pharma/Medtech

KMD A/S

SAP Consultant

DIGNITY – Danish Institute Against Torture

DIGNITY søger IT-chef

Capgemini Danmark A/S

ServiceNow Consultant
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis