"Moden" dansk Facebook-konkurrent har vokseværk

Men hvis du er under 50 år, er du ikke velkommen!

Artikel top billede

Er det muligt at bide skeer med Facebooks globale dominans? Et lille initiativ i Roskilde har gjort forsøget - og har succes med det.

Brugerantallet på AgeForce.dk er siden 2009 vokset og gør det stadig.

Det danske sociale netværk adskiller sig primært fra Facebook ved at have en noget højere aldersgrænse. Kun personer over 50 år er velkomne.

AgeForce.dk blev startet af Roskilde Bibliotekerne i 2009, og i dag er sitet landsdækkende.

Roskilde Bibliotekerne lagde grundstenen til AgeForce, fordi den digitale verden er blevet en naturlig del af bibliotekernes tilbud.

"Hos os er det eksempelvis kun halvdelen af vores brugere, der besøger os fysisk. Resten betjener sig af de internetbaserede tilbud. Vi kan se af vores statistikker, at de ressourcestærke ældre ikke er en målgruppe, som bibliotekerne har særligt godt fat i, især fordi de typisk køber deres bøger. Men vi ved også, at biblioteket har et godt ry hos den gruppe. De er måske kommet her, mens deres børn var små, og nu er vores mål at gøre dem til brugere igen," forklarer Anne Katrine Skibelund. 

Biblioteket i Roskilde tog de første spadestik ved at lave en workshop.

"Der fortalte de os, at de gerne vil have et netværk på nettet, men at det ikke skulle være Facebook. Det skulle være et netværk for dem selv, hvor de kunne kontakte hinanden digitalt, men også koordinere fysiske møder. Et trygt og enkelt netværk, hvor de ikke møder deres børn og børnebørn. Dem kan de altid kontakte på Facebook," siger projektleder Anne Kathrine Skibelund fra Roskilde Bibliotekerne.

Hvad er styrken i AgeForce?

Det var åbenbart ikke kun i Roskilde, at den aldersgruppe efterspurgte et netværk. I dag er der brugerne fra hele landet.

"Vi besluttede os for at gøre det landsdækkende, når vi nåede op på 500 brugere," fortæller Anne Kathrine Skibelund.

Den ambition nåde AgeForce på et halvt på et halvt år. I dag er der 7500 profiler.

Hvis din dåbsattest ikke tillader dig at blive bruger på AgeForce, så kan du se billeder til højre. Et bærende element i AgeForce er de såkaldte interessegrupper.

"Vi har cirka 300 interessegrupper. Det er alt fra selvhjælpsgrupper om it, litteraturgrupper, grupper om stavgang, grupper for folk der leder efter nogen at rejse eller tage på café sammen med, men også emner som inkontinens og kærlighed i den tredje alder. De sidste er nogle ret personlige emner, og det er nok også derfor, at de vil gerne have det for sig selv," siger Anne Kathrine Skibelund.

"Det er de interessegrupper, der gør, at vi adskiller os fra Facebook. Over halvdelen af vores brugere fortæller os, at de bruger sitet til at finde nye venner og andre med samme interesser. 25 procent mødes fysisk med de folk, de møder på AgeForce," siger Anne Katrine Skibelund, der flere gange har været i udlandet for at tale om den danske succes.

Lige så utålmodige som tenagere

AgeForce har nu været i luften i tre år, og bibliotekarerne i Roskilde kan begynde at fortælle om deres erfaringer med drive sociale netværk for en lukket senior-målgruppe.

"Jeg tror, vi er stærke i hele landet, fordi vi har givet slip. Det er brugerne, der styrer tonen og indholdet. Vi blander os meget sjældent. Det er styrken. Vi havde en telefonvagt det første år, der kunne undervise og svare på spørgsmål. Men der er stort set ingen, der kontakter os længere. Sitet opfordrer til hjælp til selvhjælp," siger Anne Katrine Skibelund.

En af opdagelserne har også været, at den bannerblindhed, som yngre målgrupper har, ikke er så udbredt i den ældre målgruppe. Mange af de ældre brugere læser hjemmesider kronologisk fra top til tå. Det er medvirkende til, at AgeForce er meget enkel og alle overflødelige tekster er skåret bort.

"Det er også kommet bag på os, hvor utålmodige de er. De gider ikke vente. Det, troede vi, var forbeholdt de yngre målgrupper. Men hvis vi har annonceret nye funktioner, så begynder brugerne at rykke efter dem, når der er gået 14 dage," siger projektlederen.

Fattes penge

AgeForce får nye brugere hver uge.

"Jeg tror ikke på, at vi får konkurrence fra andre sociale medier, for vi vokser hele tiden. Vores trussel er i højere grad, hvis brugerne holder op med at bruge os, eller hvis vi ikke kan finde flere penge," siger Anne Kathrine Skibelund.

Biblioteket i Roskilde skød projektet i gang med 300.000 kroner fra Kulturstyrelsen. De er brugt op, og AgeForce viser ingen reklamer eller kræverbetaling fra sine brugere.

"Vi har valgt at være reklamefri, men det ved jeg ikke, vi kan blive med. Vi bliver hele tiden nødt til at søge om nye penge. Lige nu håber vi på nogle satspuljer fra socialministeriet," fortæller Anne Katrine Skibelund.

Hvis det glipper, har AgeForce en strategi om at søge partnerskaber eller tilmed sælge tjenesten.

Zuckerberg, lytter du med?

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly