De fleste app-udviklere tjener ingen penge

Mange udviklere drømmer om at tjene kassen på mobile apps. Men det er kun meget få, der scorer en stor fortjeneste.

Artikel top billede

Der er talrige historier om app-udviklere, som har fået en god ide og tjent en formue på deres app. Men det er undtagelsen og ikke reglen. En ny undersøgelse fra App Promo tegner et mere nøgternt billede af situationen på app-markedet, skriver Ars Technica. Det viser sig at 59 procent af udviklerne ikke har haft en krone i overskud på deres app - deres udgifter er større end indtægterne fra app-salget.

Hele otte ud af ti app-udviklere fortæller, at de ikke tjener nok penge til at holde deres forretning kørende - de er altså nødt til at tjene penge på andre måder.

Kun en lille del - 11 pct. - fortæller at deres app har mere end en halv million downloads, og 12 pct. fortæller at de har tjent mere end 50.000 dollar på app-salget.

Apple praler gerne med, at man kan vælge mellem hundredtusinder af apps i firmaets App Store. Men det betyder også, at det er nemt at forsvinde i mængden. Det gælder ikke mindst for små udviklere, som ikke har mulighed for at markedsføre deres app.

"Det er meget sandsynligt at din app aldrig bliver fundet, hvis den ikke klarer at komme med i top 100 eller top 200 listerne. Du kan ikke regne med, at brugerne tilbringer en masse tid med at scrolle ned i bunden af listerne hvor din app ligger ensom og forladt," siger udvikleren Pat McCarron.

Spilfirmaet Rogue Amoeba sammenligner da også App Store med et lotteri.

"Det er en hit-baseret forretning. Ligesom med musik og bøger er der meget få store vindere, en håndfuld der klarer sig nogenlunde godt, og rigtig mange fiaskoer," siger Paul Kafasis fra Rogue Amoeba til Ars Technica.

Nogle udviklere mener ligefrem, at det er helt op til 90 pct. af udviklerne, som ikke er i stand til at tjene penge på deres apps.

Det er nemt at komme i gang med app-udvikling, men det kan hurtigt koste et sekscifret beløb at udvikle en færdig app. Hvis man sælger sin app for 99 cent, skal der sælges rigtig mange eksemplarer før pengene er hentet hjem.

En del af problemet er også, at brugerne efterhånden forventer at apps kan købes til meget lave priser - og der er et meget stort udvalg af gratis applikationer. Det er generelt svært at søge i applikationerne og der mangler en demo-funktion, så man kan prøve softwaren inden man køber.

Denne lotteri-effekt betyder også, at mange udviklere smider et stort antal halvfærdige apps ud i App Store i stedet for at fokusere på nogle få applikationer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil