Smukke bloggere får skjulte reklamer

Kendte og kønne ansigter skal gøre blogs profitable med skjult reklame i form af "product placement".

Artikel top billede

Ikke almindelige, kedelige hverdagsbloggere, men udelukkende lækre og kendte mennesker, der skriver om deres spændende verden - sådan lyder slagtilbuddet til danske firmaer, der har lyst til at betale for blog-omtale af deres produkter.

Tilbuddet kommer fra det nye firma selctedBloggers.dk, der er sat i verden af den forhenværende fotomodel Jackie Navarro.

I en pressemeddelelse  om lanceringen af sitet fortæller hun, at man hos SelectedBloggers kan komme "tættere på de kendte, smukke og spændende personer".

SelectedBloggers er en slags portal for blogs skrevet af kendte og kønne mennesker, for eksempel fotomodeller og kendiskokke, der skriver om mode, madopskrifter og verdens generelle forunderlighed set med egne øjne.

Da SelectedBloggers ikke vil have forstyrrende banner-annoncer, som kunne komme på tværs af sites æstetiske linje, tilbyder man i stedet annoncørene at købe "product placement".

Ideen er, at bloggerne bruger et af de produkter, som annoncørerne gerne vil have markedsført, og at de derpå ligesom naturligt væver det ind i deres normale bloggerier.

"Product placement er primært kendt fra TV, hvor det har vist sit værd mange år. Omtale via bloggere er en meget effektiv reklameform i stil med "mund til mund", og med SelectedBloggers får I samtidig en unik mulighed for at knytte jeres produkter sammen med vores anerkendte profiler," hedder de i sites egen fremstilling.

På tv har product placement imidlertid være temmeligt kontroversiel. Det er blevet omtalt som skjult reklame og Forbrugerrådet har flere gange advaret mod reklameformen, fordi den giver tvivl om, hvad der er reklame, og hvad der ikke er.

Hverken skjult eller åbenlys reklame har dog tidligere været den store succes for danske bloggere. Mens enkelte svenske modebloggere har scoret kassen på reklamer, så er SelectedBloggers.dk sat i søen i et farvand, hvor andre skibe ofte er gået på grund.

Sporene skræmmer

Da blogs for en del år siden så småt begyndte at blive en del af mediebilledet, gik der ikke lang tid, før de første guldgravere satte hakken til bloggen.

Bloggerwave hed et af de første danske forsøg på en kommercialisering af blogospheren, som ComON skrev om i 2007, men firmaet fik ikke den store medgang, stifterne havde regnet med.

I stedet blev BloggerWave solgt til et par spekulanter, der forsøgte sig med guldgravning på børsen, og i dag er navnet blot brugt som skalkeskjul for en helt tredje og endnu mindre sympatisk type guldgravning, som bloggeren Dorte Toft for nylig definerede som rendyrket planttenslageri.    

Et andet og lignende forsøg på at få bloggere til at skrive positivt mod betaling, led en næsten lige så krank skæbne: Firmaet sbonsor gik i luften i 2007 men er siden lagt i graven igen, og end ikke hjemmesiden sbonsor.dk fik så meget værdi, at nogen sidenhen har gidet betale for at eje domænet.

SelectedBloggers har i skrivende stund 21 lækre og kendte bloggere i sin stald.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    EXCHANGE Driftskonsulenter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S