Smukke bloggere får skjulte reklamer

Kendte og kønne ansigter skal gøre blogs profitable med skjult reklame i form af "product placement".

Ikke almindelige, kedelige hverdagsbloggere, men udelukkende lækre og kendte mennesker, der skriver om deres spændende verden - sådan lyder slagtilbuddet til danske firmaer, der har lyst til at betale for blog-omtale af deres produkter.

Tilbuddet kommer fra det nye firma selctedBloggers.dk, der er sat i verden af den forhenværende fotomodel Jackie Navarro.

I en pressemeddelelse  om lanceringen af sitet fortæller hun, at man hos SelectedBloggers kan komme "tættere på de kendte, smukke og spændende personer".

SelectedBloggers er en slags portal for blogs skrevet af kendte og kønne mennesker, for eksempel fotomodeller og kendiskokke, der skriver om mode, madopskrifter og verdens generelle forunderlighed set med egne øjne.

Da SelectedBloggers ikke vil have forstyrrende banner-annoncer, som kunne komme på tværs af sites æstetiske linje, tilbyder man i stedet annoncørene at købe "product placement".

Ideen er, at bloggerne bruger et af de produkter, som annoncørerne gerne vil have markedsført, og at de derpå ligesom naturligt væver det ind i deres normale bloggerier.

"Product placement er primært kendt fra TV, hvor det har vist sit værd mange år. Omtale via bloggere er en meget effektiv reklameform i stil med "mund til mund", og med SelectedBloggers får I samtidig en unik mulighed for at knytte jeres produkter sammen med vores anerkendte profiler," hedder de i sites egen fremstilling.

På tv har product placement imidlertid være temmeligt kontroversiel. Det er blevet omtalt som skjult reklame og Forbrugerrådet har flere gange advaret mod reklameformen, fordi den giver tvivl om, hvad der er reklame, og hvad der ikke er.

Hverken skjult eller åbenlys reklame har dog tidligere været den store succes for danske bloggere. Mens enkelte svenske modebloggere har scoret kassen på reklamer, så er SelectedBloggers.dk sat i søen i et farvand, hvor andre skibe ofte er gået på grund.

Sporene skræmmer
Da blogs for en del år siden så småt begyndte at blive en del af mediebilledet, gik der ikke lang tid, før de første guldgravere satte hakken til bloggen.

Bloggerwave hed et af de første danske forsøg på en kommercialisering af blogospheren, som ComON skrev om i 2007, men firmaet fik ikke den store medgang, stifterne havde regnet med.

I stedet blev BloggerWave solgt til et par spekulanter, der forsøgte sig med guldgravning på børsen, og i dag er navnet blot brugt som skalkeskjul for en helt tredje og endnu mindre sympatisk type guldgravning, som bloggeren Dorte Toft for nylig definerede som rendyrket planttenslageri.    

Et andet og lignende forsøg på at få bloggere til at skrive positivt mod betaling, led en næsten lige så krank skæbne: Firmaet sbonsor gik i luften i 2007 men er siden lagt i graven igen, og end ikke hjemmesiden sbonsor.dk fik så meget værdi, at nogen sidenhen har gidet betale for at eje domænet.

SelectedBloggers har i skrivende stund 21 lækre og kendte bloggere i sin stald.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere





CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Guide til hyperconverged infrastructure - Alt om forenklet it-infrastruktur
I dette white paper får du en guide til at komme i gang med Hyperconverged Infrastructure (forenklet it-infrastruktur)