SMGs arvtager: Vi har bevist, der er plads til os

Den nordjyske distributør Fourcom fremviser stigende overskud for tredje år i træk. Læs her, hvad direktør Lars Ellitsgaard mener er Fourcoms formel til fremtiden.

Artikel top billede

"Vi har fået fodfæste hos de rigtige kunder og de rigtige leverandører," siger distributøren Fourcoms direktør Lars Ellitsgaard.

Han mener, at det går helt godt hos Nørresundby-distributøren, som netop er flyttet til nye større lokaler, og at det forsat går den rigtige vej.

Ligesom sine tre kompagnoner har Ellitsgaard en fortid hos det længst hedengangne SMG. Og sit det netop afleverede regnskab for 2011 viser Fourcom, at man har fundet formlen for sund it-distribution.

Overskuddet er på godt 1,4 millioner kroner før skat, hvilket er 40 procent bedre end i 2010.

Fourcom opgiver ikke sin omsætning, men Lars Ellitsgaard fortæller, at omsætningen er på godt 100 millioner kroner, hvilket han erklærer sig godt tilfreds med.

"Det der gælder for os er, at vi har en sund, veldrevet forretning og tjener penge. Størrelse er ikke afgørende for os," siger han.

Læs mere:


Selv om branchen og mange af de mindre forhandlere er under pres i krisenss efterveer, er Lars Ellitsgaard ikke bekymret.

"Vi oplever, at mange af vores kunder har fundet tilbage til rødderne. Til de ting, de er gode til. Mange forhandlere har kigget indad. Vi har mange af de samme kunder, som vi har haft de sidste fem år, og har formået at holde fast på dem, og udvide vores samhandel og selvfølgelig også fået nogle nye kunder. Men det, vi skal holde fast på, er fortsat at yde service. Det påvirker vores samhandel positivt, når vi yder en god service," siger Ellitsgaard. Og fortsætter:

"Det jeg synes vores regnskab viser er, at der er plads til os på markedet. En bekræftelse af den fornemmelse vi havde, da vi startede for fem år siden."

Når det gælder fremtiden, mener Lars Ellitsgaard, at den hidtidige formel med jævn vækst er vejen frem. Han indrømmer, at han gerne ville have en to til tre ekstra af de gode agenturer, og fortæller, at et af formålene med den nylige flytning til nye lokaler, netop handler om at gør plads til nye producenter.

"Hvis vi får et godt agentur skal vi have plads til det. Vi har også kreditfaciliteterne i orden. Der tror jeg, det betyder noget, at vi er gået lige så stille og forsigtig frem og vækstet vores forretning organisk. Det har givet os en goodwill hos pengeinstitutterne, som gør at vi kan finansiere vores vækst," slår Lars Ellitsgaard fast.

Læs mere:

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil