"SEO-bøller skal i fængsel"

Amerikansk hjemmeside bliver Google-kanøflet af konkurrenter. Nu lover direktøren dusør for at finde de personer, som han sammenligner med bankrøvere.

Artikel top billede

Firmaet LogoGarden åbnede sidste år, og alt var fryd og gammen. Onlinefirmaet, der tilbyder billige logoer, fik flere kunder og steg i graderne hos Google. Fra en placering langt nede i hierarkiet til en placering blandt de allerførste, når kunderne søgte efter "logo".

Men fra den ene dag til den anden mistede LogoGarden sin lukrative placering og dumpede til en placering på side otte.

LogoGarden er blevet udsat for Google-bowling.

Det mener direktør John Williams, der har skrevet et harmdirrende indlæg om forløbet. Klare beviser for påstanden har han dog ikke.

Google-bowling er et andet ord for negativ google-optimering.

Manøvren går ud på at linke til sine konkurrenter på en måde, der er så indlysende i strid med Googles regler, at konkurrenterne straffes af Google. Ofrene bliver så at sige sendt til tælling som keglerne i et spil bowling.

Det skal straffes som bedrageri

Det er kritisk for en onlinevirksomhed at kunne blive fundet højt oppe i Googles resultater. Derfor er LogoGardens direktør vred på de drillepinde eller konkurrenter, der får firmaet til at se dårlig ud i Googles optik.

"Som samfund bliver vi nødt til at gøre Google Bowling lige så uacceptabelt som bedrageri og bevæbnet røveri. I USA er det allerede ulovligt at skade mennesker og andres ejendom bevidst. De love skal strammes. I min optik skal SEO-kriminelle bag tremmer og afsone hårde straffe," mener John Williams.

Han er rasende på de "SEO-bøller", der har lavet en strike på LogoGarden. Derfor vil han give 60.000 kroner til folk, der kan finde synderne. De er nemlig svære at spotte, da Google-bowling i bund og grund handler om, at der linkes fra tusinder af sider.

Selv ude om det

Der er dog en side af historien, som John Williams ikke taler meget om.

Det nystartede firma har skaffet sig mange fjender siden opstarten sidste år.

Mange designere har anklaget LogoGarden for at stjæle og kopiere de logoer, som firmaet sælger billigt. LogoGarden har for eksempel hapset det kendte WWF-logo med den sort/hvis panda. Og en anden amerikansk designer har lavet en længere detaljeret gennemgang af de logoer, som LogoGarden har stjålet eller ladet sig inspireret af.

Derfor er det nærliggende at tro, at det er vrede konkurrenter og grafikere, der straffede LogoGarden med Google Bowling. En anden mulighed er, at LogoGarden er blevet ramt af Googles hårdtslående pingvin. Den seneste opdatering der skal straffe hårdt optimerede sider.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S