40.000 vrede jøder frygter internettet

Porno på internettet ødelægger vores familier.

Artikel top billede

Du må ikke bedrive hor, og du må heller ikke begære din næstes hustru.

Men Moses glemte at skrive, at du skal være meget varsom med internettet.

Det mener en stor gruppe jøder, der stimlede sammen på et baseball-stadium i New York i weekenden. Flere end 40.000 ortodokse jøder mødte op på New York Mets' hjemmebane. Den massive folkemængde samlede sig i deres fælles frygt for "internettets farer".

Et specifikt debatemne på dagen var porno og andre seksuelle fristelser, som ifølge arrangørerne har spredt sig som en epidemi på nettet.

"Det efterlader et spor af ofre både i og uden for det jødiske samfund. Ægteskaber der er ødelagt, ægtefæller der har forladt sine partnere og familier på grund af folk, som de har mødt i chatrum eller via sociale medier," advarede arrangørerne, en ortodoks jødisk organisation, der netop forsøger at holde troende på den rette sti, når de er på nettet (Union of Communities for the Purity of the Camp).

Men internettets leverance af billig og lettilgængelig porno er ikke det eneste problem ved internettet.

"Se bare på kommentarsektionen i enhver onlineavis eller blog, og du vil se, hvordan anonymiteten og ansvarsløsheden gør folk i stand til at angribe hinanden".

Internet er ikke problemet

New York har en stor gruppering af ultraortodokse jøder, der lever i deres eget samfund i storbyen.

Det er dog ikke alle jøder, der mener, at internettet skal have skylden for verdens mange trusler og farer. Lige uden for stadionet opstod en moddemonstration, hvor især mange jøder deltog. Nogle med skilte med teksten: "Internettet er ikke problemet".

Men forsamlingen af 40.000 jøder er en tydelig manifestation af, at mange i de kredse ser internettet som et problem. I 2005 udskrev et lokalt trosamfund regler om, at ingen må arbejde med internetopkoblede computere, og at de eneste undtagelser er for at kontakte en rabiner eller for at drive virksomhed. Der er også blevet uddelt bøder til skoleelever, som har brugt Facebook i hjemmet.

I nogle forgreninger af jødedommen er mange elektroniske hjælpemidler helt banlyst, men det ultraortodokse samfund i New York lader ikke til at være med på den vogn. Ved stormødet i weekenden blev der uddelt reklamer for smartphone-apps, der kan vise vej til "kosher"-butikker, og arrangementet var sponseret af et firma, der laver internetfiltre specifikt til ultraortodokse jøder.

Arrangørernes største håb er, at så mange som muligt installerer filtre efter mødet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil