Ved du hvorfor dine besøgende farer vild på din hjemmeside?

Din 404-side skal være intelligent - ellers er den kun til pynt.

Artikel top billede

Foto af Ray Jones. CC-licens By-sa2.0

I går blev landets bedste webbutikker kåret. Men vindere kan også lave fejl.

Ud af de 24 finalister havde en fjerdedel ingen fejl-side (404-side) og halvdelen af finalisterne havde slet ikke nogen sporing på deres fejl-side via Google Analytics. For eksempel roste E-conomic.

Der har talknuser og webanalytiker Jacob Kildebogaard regnet sig frem til.

En 404-side opsamler de tilfælde, hvor en besøgende enten har tastet url'en forkert, eller hvor den side, han gerne ville besøge, er flyttet eller slettet.

Den manglende tracking af trafikken til og fra fejlsiden kan betyde, at hjemmesideejerne aldrig bliver klogere og ikke får rettet årsagerne til fejlene.

Gør Google skuffet

Jacob Kildebogaard mener grundlæggende, at firmaer, der til dagligt forsøger at konvertere webbesøgende til kunder, klokker i det, hvis de slet ikke har nogen 404-side, der kan hjælpe besøgende på rette vej.

"Hvis en bruger lander på en død side og ikke kan komme videre, så risikerer man at gå glip af et salg eller et lead. Og man giver brugeren en dårlig oplevelse med sitet," siger Jacob Kildebogaard.

Men der er også mere langsigtede konsekvenser ved ikke at have et klart overblik over fejlkilder. Det kan gå ud over søgemaskineoptimeringen, fordi Google på sigt vil fjerne indekseringer af døde links.

"Samtidigt kan værdifulde links fra andre sites blive mindre værdifulde, fordi de ikke henviser til noget relevant," siger Jacob Kildebogaard, som har berørt emnet lidt mere grundigt på sin blog Webanalytiker.dk.

Hvad gør jeg?

Jacob Kildebogaard mener, at Google Analytics er den mest detaljerede måde at analyse fejlkilder på.

Når man har fået sat sit analyseredskab op, hvad skal man så kigge efter?

"Jeg ville begynde at rette de 20 fejlsider, der har flest sidevisninger internt. Så kan man også analysere de fejlsider, hvor trafikken er kommet fra et andet site, hvor der er noget linkværdi, der går tabt eller mindskes," siger Jacob Kildebogaard, der driver firmaet Webjuice.

Der findes andre metoder at logge og tracke trafikken til et firmas 404-side for eksempel direkte i nogle CMS'er. Men Jacob Kildebogaard mener, at Google Analytics er det mest oplagte og præcise redskab.

Google Analytics giver mulighed for at se, om mange besøgende lander på en fejl-hjemmeside som konsekvens af forkerte links på andre hjemmesider. Man kan også se bounce-raten - altså hvor mange besøgende der forlader hjemmesiden som konsekvens af en fejlside.

Har dit firma landets flotteste 404-side?

ComON er lige nu i færd med at finde landets mest kreative og flotteste fejlside hos firmaer og private. Du kan stadig nå at deltage. Læs mere her.
Vi kårer en vinder, når vi har modtaget alle nominerede 1. juni. Firmaet eller personen med landets lækreste 404-side vinder en udgave af Adobes "Creative Suite Master Collection", så firmaets grafikere og udviklere kan fortsætte med at lave lige så flotte resultater.
Adobe® Creative Suite® 6-softwaren tilbyder en hel ny oplevelse til digital medieudvikling, der giver dig mulighed for at arbejde lynhurtigt og nå ud til publikum uanset hvor de befinder sig. Læs mere om CS hos Adobe.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

Midtjylland

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S