Sådan undgår du at Facebook sletter dit firmas side

Facebook-konkurrencer er populære, men du løber en risiko for at få din side slettet, hvis du bryder Facebooks konkurrence-regler. Se her hvordan du undgår det.

Artikel top billede

Facebook-konkurrencer er ofte et af de håndtag, som virksomheder drejer på, når de vil have flere likes på deres Facebook-side.

Men hvad ikke alle virksomheder er klar over er, at de ikke blot kan skrue konkurrencer sammen, som det passer dem.

Det er en række strikse regler, som skal overholdes, hvis ikke virksomheden skal risikere at få sin side slettet og dermed miste alle sine "likes".

Ofte er det mindre virksomheder, der ikke har fået sat sig ordentligt ind i Facebook-reglerne, der falder i fælden. Men virksomhederne kan dog som regel undgå at komme i konflikt med Facebooks konkurrence-politik, hvis de blot følger tre tommelfingerregler, fortæller Facebook-ekspert Thomas Bigum.

Råd nummer 1: Du må ikke kræve "likes"
Ifølge Facebooks regler er det forbudt at lave konkurrencer, der er betinget af, at deltagerne skal udføre en særlig handling.

Det vil sige, at du i din konkurrence gerne må kræve, at folk "liker" din side for at deltage.  Men du må ikke kræve, at folk eksempelvis skal trykke "like" på et specifikt vægopslag eller skal dele et særligt billede."

Et forbudt trick som især mange mindre virksomheder har benyttet sig af for at få opmærksomhed på Facebook.

Ifølge Thomas Bigum er reglerne indført, for at Facebook ikke skal blive forvandlet til et stort konkurrence-helvede, hvor folk overdynger hinanden med konkurrence-tilbud.

"Reglerne er med til at sikre, at Facebook ikke bliver et mega nederen sted at være," siger han.

Råd nummer 2: Din konkurrence må ikke foregå på Facebook
På trods af begrænsningerne er der dog rig mulighed for, at du alligevel kan lave dine egne konkurrencer.

Det kræver blot, at du afvikler konkurrencen isoleret i enten en Facebook-app eller på en hjemmeside uden for Facebook.

Det betyder, at hvis du eksempelvis gerne vil lave en konkurrence, hvor dine kunder skal uploade deres bedste feriebilleder, må du ikke kræve, at deltagerne skal uploade billederne direkte på din sides Timeline.

I stedet kan du få produceret en særlig Facebook-app, hvor brugerne kan uploade billederne.

Sådan skal du kontakte vinderen

Du kan dog fortsat omtale din konkurrence og linke til den fra din Facebook-side. 

"Du har frit slag til at omtale dine konkurrencer. Du må bare ikke eksekvere dem på din Timeline," siger Thomas Bigum.

Men selv om dine konkurrencer foregår i en applikation eller helt uden for Facebook, må du stadigvæk ikke gøre det til et krav, at folk liker eller deler konkurrencen. 

I stedet kan du opfordre brugerne til at gøre det helt frivilligt. 

"Når du gør brugerne opmærksom på din konkurrence, kan du eksempelvis tilføje en bemærkning om, at de meget gerne må dele konkurrencen med deres venner, hvis de ønsker det," siger han. 

Råd nummer 3: Du må ikke kontakte vinderen på Facebook
Når du har fundet vinderen af din konkurrence, må du ikke kontakte vedkommende via Facebook. Hverken ved at skrive en opdatering, hvor du nævner vinderen med navn, eller ved at sende en privatbesked over Facebook. 

I stedet skal du kontakte vinderen direkte uden om Facebook. 

"Derfor er det nødvendigt, at du får en e-mailadresse eller et telefonnummer på dine konkurrencedeltagere, så du kan kontakte dem, " siger Thomas Bigum. 

Han forklarer, at årsagen til reglen er, at der er en risiko for, at konkurrencerne i stedet blot bliver et påskud, som virksomhederne bruger for at kontakte Facebook-brugere med reklamer og tilbud. 

Ud over disse tre gode råd kan du læse en mere udførlig gennemgang af Facebooks regler på området, hvis du følger dette link

Læs også:

Kunderne raser på nettet - sådan får du styr på dem

Facebook klar med to længe ventede funktioner
 
Fræk iværksætter: Jeg har 130.000 fans på Facebook  

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S