Fremtidens dukke kommer fra 3D-printeren

Design din egen digitale avatar og få den printet ud som en dukke.

Artikel top billede

Det nystartede firma MakieLab vil lade sine kunder designe deres egne actiondukker på nettet, som så printes ud med 3D-printere og sendes til kunderne. Firmaet har netop lanceret sin Makies-platform i en åben alpha-test og samtidig afsluttet en investeringsrunde, hvor selskabet har samlet omkring otte millioner kroner i frisk kapital.

Pengene kommer blandt andet fra danske Sunstone Capital, der har den kendte iværksætter Nikolaj Nyholm som partner. Han stiftede domæne-firmaet Speednames i 1999 og stod i spidsen for Polar Rose, der blev solgt til Apple for et større millionbeløb.

Sunstone har tidligere investeret i en række start-ups, herunder tyske Gidsy, der forsøger at bygge en slags markedsplads for oplevelser.

"Makies viser hvordan 3D-printere kommer til at ændre vores daglige liv på mange forskellige måder. Min datter sparer allerede sammen med sine lommepenge til at købe en Makie og for hende og hendes jævnaldrende vil denne form for fysisk tilpasning være normen," siger Nikolaj Nyholm.

Det er allerede muligt at tilpasse dukkens øjne, næse, mund, ansigtsudtryk og senere skal brugerne også kunne vælge forskellige hudfarver og beklædning. Det er gratis at lave sin egen digitale dukke, men den færdige fysiske dukke koster omkring 1.000 kr.

Foruden Sunstone Capital deltager finske Lifeline Ventures og Ynnis Ventures i den seneste investeringsrunde.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job