Derfor skal du ikke lave Facebook-konkurrencer

Du skal passe på med Facebook-konkurrencer: De virker som en magnet på præmiejægere og bingoelskere.

Artikel top billede

Gavekort, iPads og eksotiske rejser.

Det er bare nogle af de ting, som virksomheder lokker med i konkurrencer på Facebook.

En præmie kan være en let og effektiv adgang til at få flere likes på sin Facebook-side, men det er ikke ensbetydende med, at det er et godt middel at benytte sig af, mener Facebook-ekspert Thomas Bigum. 

Han forklarer, at der skal være en meget tæt sammenhæng mellem det, du vil kommunikere med din side, og så den præmie som du udlodder.

"Jeg skal hilse dig og sige, at jeg hurtigt kan få mange likes, hvis jeg udlover en præmie på 25.000 kroner. Men spørgsmålet er, om det er de rigtige mennesker, der liker min side," siger han.

Pas på bingo-segmentet

For at få en effektiv kommunikation via din Facebook-side er det vigtigt, at du rammer din målgruppe ret præcist.

Men ifølge Thomas Bigum er der en risiko for, at mange af de personer, der ender med at like dit produkt, udelukkende er interesseret i den præmie, du tilbyder.

"I dag findes der en helt særlig gruppe af danskere, der udelukkende er på Facebook for at deltage i konkurrencer. Der findes fora, hvor de sidder og diskuterer, ‘hvor kan vi vinde noget i dag'. Det er et helt bingo-segment, der ikke laver andet end at deltage i konkurrencer og jage præmier," siger han.

Har du fundet en god idé til en konkurrence, hvor præmien matcher din målgruppe, skal du desuden være opmærksom på, at konkurrencen skal overholde Facebooks konkurrenceregler.

I denne artikel kan du læse en vejledning til, hvordan du gør det.

Læs også:

Derfor skal du ikke købe Facebook-annoncer

Facebook klar med App Center  

Sådan undgår du at Facebook sletter dit firmas side

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job