Samsung bygger sit eget Facebook

Den koreanske gigant vil udvikle et helt nyt socialt netværk.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

I begyndelsen af næste år kommer Samsung med sin egen Facebook-lignende tjeneste. Det melder Korea Times. Ifølge avisen har Samsung bekræftet, at man udvikler et helt nyt socialt netværk, som skal konkurrere med Facebook. Den nye tjeneste skal kunne bruges på mange forskellige netopkoblede enheder, herunder fjernsyn og kameraer.

Den koreanske gigant Samsung er kendt for sine hardware-produkter som tablets og smartphones, hvor selskabet kæmper en hård kamp mod Apple både i butikker og retssale, men koncernen er ved at omstille sig og investerer nu mere i software og indhold.

Samsung er i den unikke position, at selskabet både er den største konkurrent til iPad med sine Galaxy Tab produkter og samtidig er leverandør af skærmpanelet og andre vigtige komponenter til samme iPad.

Det bliver ikke bedre af, at Apple og Samsung udkæmper en patentkrig ved domstolene i mange lande og skiftevis forsøger at forbyde salget af hinandens produkter.

Nu vil Samsung altså kaste sig ud i en ny krig med Facebook. Samsung tilbyder allerede en mobil chat-applikation, ChatOn, som både kører på selskabets egne produkter og andre platforme.

Denne chat-applikation beskrives som en succes, og det har nu fået Samsung til at kaste sig ud i et større projekt med det sociale netværk.

Det bygger muligvis på en eksisterende tjeneste kaldet Family Story, hvor man kan dele billeder, chatte og sende påmindelser. Family Story er kun tilgængelig på et begrænset udvalg af Samsung-produkter.

Det nye sociale netværk skal derimod køre på alle enheder og platforme. Samsung fortæller at det skal køre på Amazons cloud-platform.

Det interne navn for projektet er "Samsung Facebook", men det må anses som sikkert, at det endelige navn bliver anderledes.

"Vi er overbevist om, at den nye tjeneste bliver populær i hele verden. Det betyder, at vi skal forebygge mulige flaskehalse. Derfor har vi brug for en server-baseret infrastruktur og et netværk af servere i flere lande," siger en Samsung-talsmand som begrundelse for, at man har valgt at køre i Amazons sky.

Det koreanske konglomerat fremstiller i forvejen alt fra fjernsyn til støvsugere og hvidevarer, og den ejer også skibsværfter, forsikrings-selskaber og en forlystelsespark.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil