Snyd med Twitter-abonnenter

Mange virksomheder bruger efterhånden Twitter, men det ser ud til, at mange af deres followers er bots og ikke mennesker.

Artikel top billede

Næsten halvdelen af alle de Twitter-brugere, som følger store virksomheder på det sociale netværk, er automatiske bots. Det fortæller den italienske medieprofessor Marco Camisani Calzolari i en ny rapport, skriver Technorati.

Professoren har undersøgt 39 store internationale og italienske virksomheder på Twitter. Han har så taget en stikprøve på 10.000 af deres "followers" og undersøgt brugernes profiler med en særlig software, der forsøger at skelne mellem "rigtige" brugere og falske bot-profiler.

Kriterierne er blandt andet antallet af egne followers og retweets, samt hvorvidt brugeren har logget ind med forskellige klienter, har et billede eller fysisk adresse eller bruger korrekt tegnsætning. Det er alt sammen indikationer for, at der er tale om et menneske og ikke en maskine.

Den negative rekord ligger hos @DellOutlet, hvor knap 46 pct. af abonnenterne er bots, mens @IkeaItalia kommer ind på en andenplads.

Så ser det bedre ud for @Playstation, hvor der kun er 11,61 pct. bots, og @SamsungMobile, hvor det er 10,57 pct.

En mulig forklaring på den høje andel af bots kan være, at virksomhederne overlader deres social-media-aktiviteter til pr-bureauer.

"I nogle tilfælde har webbureauet eller den medieansvarlige valgt at tage en genvej for at demonstrere over for firmaerne, som ikke ved bedre, at deres aktiviteter er succesfulde ved at generere en masse nye brugere," siger Calzolari til Technorati.

Professoren konkluderer, at antallet af Twitter-followers ikke længere kan bruges som en målestok for, hvorvidt man har succes på det sociale netværk. Det er alt for let at snyde med tallene.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S