Afsløring: Her er Apple-butikkernes succesformular

En række af hemmelighederne bag de succesrige Apple Stores er blevet afsløret.

Artikel top billede

Du har sikkert ikke lagt mærke til det.

Men hvis du besøger en af de officielle Apple-butikker, er skærmene på alle computerne indstillet i en 70 graders vinkel, når butikkerne slår dørene op om morgenen.

Og det er ikke blot, fordi computeren ser godt ud, når skærmen står i den vinkel.

Nej, det er et salgstrick, der er mere snedigt end som så, fortæller Carmine Gallo, der er forfatter til flere bøger om Apple, i erhvervsmagasinet Forbes.

Han har gennem det seneste år nøje studeret den oplevelse, som Apple giver kunderne i sine officielle Apple Stores, og her har Carmine Gallo fået bekræftet antagelsen om, at Apple er en virksomhed, hvor perfektionismen er i højsædet.

Justerer vinklen med app

Det kommer ikke mindst til udtryk ved, at medarbejderne ikke bare skal pudse og polere maskinerne hver morgen.

De skal også sørge for, at computerskærmene altid har en vinkel på præcis 70 grader, og medarbejderne har en særlig app på deres iPhone, der hjælper dem med at ramme præcis den rette vinkel.

Det skyldes, at Apple gerne vil have forbrugerne til at røre ved produkterne - og ikke mindst tage dem i brug. Og Apple har tilsyneladende erfaret, at når skærmen står i en vinkel på 70 grader, så føler kunderne sig draget til at række ud efter skærmen og indstille den i en vinkel, der netop passer dem.

Kunderne skal føle ejerskab

Ifølge artiklen i Forbes adskiller Apple-butikkerne sig fra de store elektronikkæder ved, at målsætningen ikke er, at alle kunder skal forlade butikken med et produkt under armen.

Tværtimod indbyder Apple kunderne til at komme og bruge produkterne. Surfe på nettet med computerne, lytte til musik på iPod'en og downloade apps til iPad'en. Alt sammen for at de skal opbygge et bånd til virksomheden og en ejerskabsfornemmelse over for produkterne.

Den tankegang er bygget ind i hvert eneste aspekt af den oplevelse, som kunderne får i butikkerne, fortæller Carmine Gallo.

Ikke røre kundens computer

Eksempelvis er en del af konceptet, at kunderne kan komme ind i butikken og få hjælp til at bruge en Mac, og her har de ansatte strenge ordrer om, at de aldrig må røre den computer, kunden sidder ved, før de har spurgt om lov.

I stedet skal de ansatte guide kunderne til selv at finde løsningen, hvilket ifølge Apple-tankegangen sikrer, at kunden opbygger et personligt forhold til produktet og i sidste ende en loyalitet over for brandet, fortæller Carmine Gallo.

Læs også:

Farvel til Steve Jobs - her er hvad du kan lære af ham

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S