Afsløring: Her er Apple-butikkernes succesformular

En række af hemmelighederne bag de succesrige Apple Stores er blevet afsløret.

Artikel top billede

Du har sikkert ikke lagt mærke til det.

Men hvis du besøger en af de officielle Apple-butikker, er skærmene på alle computerne indstillet i en 70 graders vinkel, når butikkerne slår dørene op om morgenen.

Og det er ikke blot, fordi computeren ser godt ud, når skærmen står i den vinkel.

Nej, det er et salgstrick, der er mere snedigt end som så, fortæller Carmine Gallo, der er forfatter til flere bøger om Apple, i erhvervsmagasinet Forbes.

Han har gennem det seneste år nøje studeret den oplevelse, som Apple giver kunderne i sine officielle Apple Stores, og her har Carmine Gallo fået bekræftet antagelsen om, at Apple er en virksomhed, hvor perfektionismen er i højsædet.

Justerer vinklen med app

Det kommer ikke mindst til udtryk ved, at medarbejderne ikke bare skal pudse og polere maskinerne hver morgen.

De skal også sørge for, at computerskærmene altid har en vinkel på præcis 70 grader, og medarbejderne har en særlig app på deres iPhone, der hjælper dem med at ramme præcis den rette vinkel.

Det skyldes, at Apple gerne vil have forbrugerne til at røre ved produkterne - og ikke mindst tage dem i brug. Og Apple har tilsyneladende erfaret, at når skærmen står i en vinkel på 70 grader, så føler kunderne sig draget til at række ud efter skærmen og indstille den i en vinkel, der netop passer dem.

Kunderne skal føle ejerskab

Ifølge artiklen i Forbes adskiller Apple-butikkerne sig fra de store elektronikkæder ved, at målsætningen ikke er, at alle kunder skal forlade butikken med et produkt under armen.

Tværtimod indbyder Apple kunderne til at komme og bruge produkterne. Surfe på nettet med computerne, lytte til musik på iPod'en og downloade apps til iPad'en. Alt sammen for at de skal opbygge et bånd til virksomheden og en ejerskabsfornemmelse over for produkterne.

Den tankegang er bygget ind i hvert eneste aspekt af den oplevelse, som kunderne får i butikkerne, fortæller Carmine Gallo.

Ikke røre kundens computer

Eksempelvis er en del af konceptet, at kunderne kan komme ind i butikken og få hjælp til at bruge en Mac, og her har de ansatte strenge ordrer om, at de aldrig må røre den computer, kunden sidder ved, før de har spurgt om lov.

I stedet skal de ansatte guide kunderne til selv at finde løsningen, hvilket ifølge Apple-tankegangen sikrer, at kunden opbygger et personligt forhold til produktet og i sidste ende en loyalitet over for brandet, fortæller Carmine Gallo.

Læs også:

Farvel til Steve Jobs - her er hvad du kan lære af ham

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S