EMC: Direkte salg er også fortid i Danmark

I Norge dropper storageproducenten EMC sit direkte salg, men sådan har det været længe herhjemme, siger den danske EMC-direktør.

Artikel top billede

EMC, der er en af verdens største producenter af storage, er på verdensplan i gang med at omlægge fra direkte salg til i stedet at sælge gennem partnere og forhandlere. Men sådan har det været længe hos EMC herhjemme fortæller den danske direktør Carsten Højerup.

"EMC Danmark er et af de lande, som er længst fremme på området indirekte salg. Størstedelen af vores salg går via partnere. Jeg kender ikke den nøjagtige procentdel, men hovedparten af salget kører gennem et større netværk af partnere," lyder det.

EMC kører meget af sin danske forretning via sin distributør SEC Datacom, og derudover er en stor del af forretningen drevet af partnerne selv, hvor EMC slet ikke er involveret.

"Der er lavet initiativer fra corporate side i EMC, som er med til at understøtte det indirekte salg," siger Carsten Højerup.

Værs'go - klare retningslinjer

Initiativerne har form af klare retningslinjer og direktiver for, hvordan der skal prioriteres, så det er nemt at finde ud af, om EMC kan sælges direkte, eller der skal sælges gennem en partner.

"Som udgangspunkt foretrækker vi altid at gå via en partner, men der kan være eksklusivaftaler et cetera, som gør, at vi er nødt til at sælge direkte," forklarer Højerup.

Kun hvis en kunde kan købe ind via en global aftale eller en eksisterende samhandelsaftale, som EMC er nødt til at efterleve, kan en handel køres uden om EMC. Faktisk er det også meningen, at partnerne skal køre servicedelen.

"Fra vores side er ønsket at øge kompetenceniveauet og enablement, det vil sige, at partnerne dygtiggør sig og øger deres kompetencer. Vi vil gerne have, at partnerne tager en større del af det lukrative servicemarked," siger EMC-direktøren, som fra kanalen hører, at en stor del af storage-forretningen er at kunne leve disse services.

Små partnere vigtige

I kroner og ører er EMC's største partner i dag Atea og herudover er også Credocom og Syskon et par af de større partnere.

"Partnere kan også være mindre i omsætningsstørrelse, men meget vigtige når det gælder value add i et bestemt segment som healthcare eller olie- og gasindustrien," siger Carsten Højerup.

Han fortæller, at landene i Norden ligner hinanden meget - både hvad angår modenhed og struktur.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S