Retailsalgets mest tydelige kampplads har alle dage været butiksdisken ude hos forhandlerne.
Tæt på frontlinien - i forhandlersamarbejdet CBC - har detailkonsulent Peter Frandsen været i gang med at planlægge "back to school" siden begyndelsen af maj.
Hans opgave er at finde ud af, hvor balancen mellem produktspecifikationer og pris skal ligge, for at produkterne bliver interessante for den enkelte CBC-forhandler, der skal ud og konkurrere med Elgiganten, Coop, Atea og diverse onlineforhandlere.
"Vores kernekunder ved godt, at de kan købe billigere på nettet, men de er parat til at købe hos en CBC-forhandler. Der får de service og rådgivning," siger Peter Frandsen.
Men der er også mere lavpraktiske hensyn at tage.
"Forhandlerne er meget afhængige af, hvor mange penge folk har mellem hænderne, hvornår ferien falder, eller hvornår de studerende får besked, om de er optaget på deres studie," fortæller han
I år er der desuden lancering af Windows 8 at tage hensyn til. Det kan få kunderne til at være mere tilbageholdende. Det samme gælder den nye processor-serie fra Intel (Ivory Bridge). Der skal forhandleren vurdere, om kunderne vil have det nyeste nye eller går efter ældre og lidt billigere modeller.
"Den slags turbulens i markedet kan få nogle forhandlere til at vente til sidste øjeblik med at bestille varer. Vores katalog udkommer i begyndelsen af august, så lige nu mødes jeg med nogle af vores forhandlere og producenterne og får en melding om, hvordan prispunkter og produktspecifikationer kan gøres interessante, og hvilke aftaler vi kan få om leverancer," fortæller Peter Frandsen.
Elgiganten: Vi får et bump på salgskurven
Hos elektronikmastodonten Elgiganten er man ikke i tvivl om, at man også i år vil skumme fløden, når elever og studerende går på jagt efter deres elektroniske arbejdsredskaber, som i Elgigantens optik også omfatter tablets og smartphones.
Salgschef for data, Jan Kirkedal, fortæller, at august er en vigtig del af lavpriskædens salg på pc-siden. Han bliver dog meget fåmælt, så snart talen falder på salgstal og indholdet af salgskampagner.
"Vi kører jo med tilbudsviser hver eneste uge, hvor vi går efter at have skarpe priser. Sidste år i august havde vi et slogan - "back to reality" - fordi skoleelever ligesom alle andre kommer tilbage fra ferie, og vi ved, at efterspørgslen efter pc'er stiger i den måned," siger Jan Kirkedal, som smilende beskriver effekten på august-salget som "et stort bump på salgskurven".
"Men august ér en vigtig del af vores salg på pc-siden. Lige nu er vi 90 procent på plads med de produkter, vi vil tilbyde. Men det er noget, der ordnes uden for Danmark," siger han.