Brevmodellen er død - skal vi have en sms-model i stedet?

Organisationen Gramex foreslår en ny måde at stoppe pirateri: Send sms'er til piraterne.

Artikel top billede

Kulturminister Uffe Elbæk besluttede i går at droppe brevmodellen som et forsøg på dæmme op for pirateri på nettet. I stedet skal der fokus på lette alternativer til ulovlige tjenester på nettet.

Men musikerorganisationen Gramex har ikke helt opgivet tanken om at lave en brevmodel. Det skal bare være en sms-model.

I dagens udgave af Politiken kan man læse, at Gramex fortsat gerne vil have en notificerings-mulighed a la den skrottede brevmodel.

Gramex-direktør John Kristensen forestiller sig, at teleselskaberne skal sende en sms til personer, der bevæger sig ind på en "ulovlig" side - på samme måde som man modtager en sms med pristakster, når man rejser til et andet land.

En af begrundelserne for at skrotte brevmodellen var at sætte fokus på de lovlige alternativer i stedet, og fordi håndhævelsen af en brevmodel kan opfattes som en forøgelse af overvågningssamfundet. Derfor virker sms-modellen også til at få en svær fødsel.

Det dur ikke

Gramex forestiller sig ikke, at sms-forsendelserne skal bruges i retssager. Det skal udelukkende opfattes som oplysning.

Men hverken Forbrugerrådet eller teleselskabernes brancheforening har meget til overs for en sms-model.

Direktør i Telekommunikationsindustrien Jakob Willer mener, at forslaget slet ikke kan udføres teknisk. Det vil under alle omstændigheder betyde en eskalering af de problemer, som brevmodellen er blevet kritiseret for.

"Tanken er rigtig skræmmende, for det vil indebære, at man skal holde øje med, hvilke hjemmesider en bruger er på vej ind på," siger Jakob Willer til Politiken.

Ifølge Politiken har Konservative og Dansk Folkeparti udtalt sig positivt om sms-modellen. En socialdemokrat har til ComON tidligere leget med samme idé. Han mente, at man skulle udskifte brevmodellen med en email.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job