Sløvt ERP-system snyder kunderne i SuperBrugsen

Eller er det bare ganske smart: Coops egetudviklede ERP-system "glemmer" at indregne rabat.

Artikel top billede

Selv om prisskiltet siger en 10'er for tre dåser flåede tomater, kan kunder i Fakta, Irma, Kvickly og SuperBrugsen sagtens komme til at betale meget mere.

Ofte kommer slagtilbuddet på de flåede tomater nemlig slet ikke frem, når kassedamen kører dåserne gennem systemet. Medmindre du som kunde tjekker bonen, hver gang du har købt dåse-tomater eller andre Coop-varer med rabat, risikerer du kort sagt at blive snydt.

Det er 24timer, der har kulegravet Coop-koncernens systematiske rabat-fejl.

Journalister fra gratisavisen foregav at være kunder og kunne på denne måde interviewe menige medarbejdere i Coops' butikker "under cover".

Svarene fra ansatte i de ti butikker, der blev undersøgt, var ifølge 24timer, at rabatter og tilbud, som virksomheden annoncerer i tilbudsaviser, tv-reklamer og prisskilte, i selve butikken ofte ikke er registreret i det it-system, som kassedamen benytter, og derfor ikke regnes med.

En ansat i SuperBrugsen på Frederiksberg fortæller, at der er cirka 40 prisfejl hver dag, hvor kunder klager over, at systemet ikke har regnet rabatten med. Det er særligt slemt på de tidspunkter, hvor den seneste tilbudsavis lige er udkommet.

"Vores møgsystem driller os, men fra hovedkontoret siger de, at det er for dyrt at udvikle et nyt system, der virker. Faktisk har de forsøgt at lave nogle forbedringer på systemet, som har gjort det værre. Nogle gange går der flere dage, før alt i tilbudsaviserne slår ordentligt igennem i butikken, siger den ansatte til 24timers undercover-journalist.

Rent logisk burde ERP-systemet, der snyder kunderne for rabatter, give Coop en betydelig ekstra indtægt. Selskabets kommunikationsdirektør, Sascha Amarasinha, kan dog ikke oplyse, hvor mange penge man tjener på prisfejlene, men siger, at selskabet "arbejder på at løse problemerne".

Coop benytter en række forskellige ERP-systemer til håndtering af vare-lager, prissætning og betaling, oplyser Coops informationschef Jens Juhl til ComON. Alle systemerne er egenudviklede it-systemer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S