British Airways vil google sine passagerer

Flyselskabet vil søge informationer om sine passagerer på nettet for at forbedre sin service, men privacy-organisation slår alarm.

British Airways har startet et nyt initiativ kaldet "Know Me", hvor man vil søge efter billeder af sine passagerer og andre informationer på nettet inden afgang. Det skriver avisen London Evening Standard. Disse informationer skal så udleveres til flypersonalet og bruges til at levere en mere personlig service.

Det betyder f.eks., at flypersonalet kan genkende den enkelte passager ud fra billeder fundet på nettet. British Airways vil også søge i sine egne databaser for at se, om den enkelte passager f.eks. har været udsat for en forsinkelse tidligere, så personalet kan stå klar til at undskylde.

"Vi forsøger at skabe den fornemmelse af genkendelse, som opstår i din favorit-restaurant, hvor du føler dig velkommen, men i vores tilfælde skal det leveres af tusindvis af ansatte til millioner af kunder. Det er kun en begyndelse - systemet har utrolig mange muligheder for fremtiden," siger Jo Boswell, der er ansvarlig for kundeanalyse hos flyselskabet.

En talsmand for flyselskabet tilføjer, at man forventer at kunne aflevere mindst 4.500 personlige velkomst-beskeder om dagen inden udgangen af året. Systemet gør det muligt at søge efter billeder på Google af specifikke kunder. Det forlyder ikke, hvad man vil gøre, hvis den person, der møder op i lufthavnen, slet ikke ligner personen på billedet.

Men privacy-organisationer udtrykker allerede modstand over for det nye initiativ.  

"Siden hvornår har du givet flyselskabet tilladelse til at snuse efter informationer om dig på internet blot fordi du har købt en flybillet?" spørger Nick Pickles fra organisationen Big Brother Watch.

Han mener, at det er meget problematisk, at flyselskabet gemmer informationer om kunderne, uden at de har mulighed for at vide, hvad der bliver gemt, eller hvor længe det opbevares.

British Airways understreger dog, at man overholder den britiske lovgivning for databeskyttelse, og betegner initiativet som et værktøj til at forbedre sin kundeservice.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Office 365 og Windows 10: Sådan udnytter du de nyeste værktøjer og funktioner

Office 365 har over de senere fem år vundet indpas i utallige danske virksomheder, der nu også har opgraderet til Windows 10. Bliv klogere på de mange muligheder, der er med Microsofts løsninger.

12. december 2017 | Læs mere


Cloud og it-infrastruktur: Udnyt de nye teknologier og platforme til at optimere performance

Cloud computing rummer store muligheder for mange i en tid, hvor agilitet, fleksibilitet og sammenhæng mellem systemerne spiller en større og større rolle i jagten på at skabe og høste værdi og udklække viden via data. Kom og hør om mulighederne.

14. december 2017 | Læs mere


Vælg den rigtige storage-løsning og skab mere værdi

Valget af storage-løsning er blevet et strategisk valg, der skal passes ind i virksomhedens overordnede mål og planer. På denne konference får du overblik over de væsentligste problemstillinger og indblik i nogle af de nyeste løsninger inden for moderne datacenter-drift, cloud-løsninger, serverum, drifts-modeller og it-sikkerhed.

18. januar 2018 | Læs mere





Computerworld
"Om morgenen, lige før vi skal ind til interviewet, bliver hans telefon pludselig rødglødende: "Nokia har lige lukket hele afdelingen i København""
"Om morgenen, lige før vi skal ind til interviewet, bliver hans telefon pludselig rødglødende: "Nokia har lige lukket hele afdelingen i København""
CIO
Nu rammer kunstig intelligens de danske produktionsbånd: Vindmøllevirksomhed øger effektiviteten med 80 procent
I lang tid er der blevet talt om fordelene ved kunstig intelligens. Nu begynder det at vise sig i virkeligheden. Fujitsu har senest implementeret en løsning på vindmøllefabrikken Siemens Gamesa i Aalborg, der gør kvalitetssikringen både bedre og hurtigere.
Comon
Test af Jelly Pro: Lillebitte telefon er overraskende brugbar
Har du brug for en lillebitte mobiltelefon, som stadig kan køre Spotify, Mobile Pay og Messenger? Så er denne lille 4G-telefon noget for dig
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Er din virksomhed (måske) på vej ud i skyen? … her er tre mulige strategier og alle de vigtigste overvejelser
For langt de fleste virksomheder er cloud en uundgåelig del af fremtiden. Men hvordan skal man gribe det projekt an? Dette whitepaper fra EG fyldt med værdifulde input til de virksomheder, som står på tærsklen til at tage beslutningen - analyser, refleksioner, opmærksomhedspunkter og anbefalinger, som kan være en støtte i overvejelserne og undersøgelsen forud for beslutningen.