Artikel top billede

Expert: Vi afvikler ikke den fysiske forretning

Den nordiske Expert-koncern har ekspanderet på nettet de senere år. Alligevel består de mere end 700 fysiske butikker, lover koncerndirektør.

Det Expert-ejede onlinebrand Proshop har ekspanderet de sidste to års tid - først til Sverige og siden til Norge. Forude ligger Finland, som vil blive indtaget i sommeren 2013. Det er i hvert fald foreløbig planen, oplyser koncerndirektør Lars Christensen.

Det er koncernens ambition, at de to onlinekoncepter skal eksistere sideløbende, idet Expert-koncernen allerede er til stede med Expert-webshops i alle fire nordiske lande. Alligevel breder koncernens anden webshop sig nu ud over de selv samme nordiske markeder.

"Jeg tror, der findes flere online-koncepter end retailkoncepter. Og vi har da også to kanaler online. Vi har Expert-strategien, som er mere dual brand-strategi, og så har vi Proshop, der er en god voksende del af virksomheden," fortæller Lars Christensen.

Det betyder, at Proshop er sit eget brand, mens Expert-webshoppen skal trække på Expert-butikkernes brand. Dobbeltsatsningen på nettet er altså ikke i konkurrence med virksomhedens fokus på de fysiske butikker.

"Vi kommer ikke udenom internettets indflydelse på markedet, så selvfølgelig skal vi også være til stede der. Men de to ting (den fysiske og den webbaserede handel, red.) kører særskilt," siger Lars Christensen til CRN og fortsætter:

"Det er også derfor, at Poul Thyregod er øverste direktør for vores e-branding i Norden."

Med en online-ansvarlig har koncerndirektøren ro til at fokusere på den fysiske del af koncernen. Da han tidligere løftede sløret for Expert-koncernens strategi for fremtiden, fortalte han, at koncernen fokuserer på at gøre de fysiske butikker indbydende, så de appellerer til de service- og kvalitetsbevidste forbrugere. Derudover var det vigtigste punkt på Lars Christensens to-do-list at ensrette koncernens brand.

Sådan er det fortsat, forsikrer Lars Christensen. Men fordi Expert-brandet ensrettes på tværs af forretninger, landegrænser og platforme, betyder det ikke, at koncernen ikke kan rumme flere koncepter.

"Jeg tror, som sagt, der findes flere online-koncepter end retailkoncepter. Og det er min overbevisning, at vi med fordel kan drive to forskellige koncepter online," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere