Ny smartphone til de ældste generationer

Mange funktioner pakket pædagogisk ind.

Artikel top billede

Fujitsu har lavet en ny telefon til ældre. Uden at skære alle funktionerne bort.

Der har i længere tid været et marked for simple ældre-telefoner fra for eksempel Doro og Emporia. Men indtil nu har trenden været at gøre telefonerne så enkle som muligt. Det har tit betydet, at de kun kunne bruges til at ringe fra, til at sende sms med eller fungere som nødalarm.

Fujitsus nye F-12D i serien "RakuRaku" er en rigtig smartphone. En smartphone med berøringsfølsom skærm og med styresystem baseret på Android. "Rakuraku" er japansk for "nem" eller "behagelig".

Telefonen har fået en skræddersyet overflade med store knapper og tydelige ikoner - for eksempel bruges et ikon for zoom fordi udviklerne mener, at mange ældre har sværere ved at bruge den almindelige zoomfunktion, hvor man kniber fingrene sammen på skrærmen.
Men der er også lavet mere basale ændringer for at tilpasse sig en målgruppe, der ikke er hjemmevant i moderne mobilteknologi.

Google har givet lov

Fujitsu har for eksempel forhandlet med Google og fået lov til at bruge Android-platformen uden at kræve, at brugerne skal logge sig ind med en Google-konto. Den proces ville være for snørklet for firmaets målgruppe, mener japanerne.

Skærmen tager også højde for målgruppens manglende kendskab til touch-teknologi. Den er lavet, så den tager hensyn til - og ignorerer - forkerte tryk på skræmen. Hvis personen for eksempel ubevidst kommer til at strejfe skærmen med en finger.

De virtuelle knapper på telefonen kan heller ikke aktiveres ved et uheld. En handling kræver et dobbelttryk. Først vælger og aktiverer man den knap, man vil trykke på. Så bekræfter man med et ekstra tryk.
Desuden giver skærmen en lille vibration ved tryk for at simulere følelsen af en "rigtig" telefon.

Telefonen blev vist frem i denne uge. Først målrettet det japanske marked i august. Senere resten af verden, hvis der bliver taget godt i mod den.

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly