Kold skulder til Google - Taber domæne-sag

Snylter Oogle på Googles varemærke?

Artikel top billede

Domænet Oogle.com ligger så tæt op af Googles, at søgefirmaet i lang tid har forsøgt at få det. Men den kamp er fortsat kæmpet forgæves.

Et klagenævn ved ICANN, National Arbitration Forum, har givet Google afslag på at overtage domænet. Det skriver amerikanske PC World.

Googles klagepunkt er selvfølgelig, at Oogle.com kun er et bogstav fra det verdenskendte varemærke. Det er altså oplagt, at brugerne taster forkert og havner på en anden siden, end de forventede. Google mener, at Oogle bruger typosquatting - og at forsiden på hjemmesiden i øvrigt minder alt for meget om Googles.

Oogle blev oprettet i 1999. To år efter Google.com. Endnu et bevis på, at Oogle udelukkende blev oprettet for at nyde godt af Googles omdømme, mener Google.

Oprettet af en 13-årig

Christopher Neuman, der registrede Oogle.com i 1999, forklarer dog, at han på ingen måde registrerede det for at snylte på eksisterende varemærker. Han registrerede domænet, fordi han kendte en fyr, der ofte kaldte sig "Oogle" eller "Criminal Oogle" på nettet. Domænet var tiltænkt ham. Sidenhen er det dog blevet brugt til både shopping sites og andre formål - blandt andet pornografisk indhold. Hvor det sidstenævnte især har irriteret Google.

LÆS OGSÅ: Danske Dialoogle vandt over Google

Google har også ret i, at hjemmesiden i nogle tilfælde har lænet sig lige lovligt op af Googles varemærke.

I 2010 havde Oogle.com et logo, der næsten mindede om Google - blot uden G'et - sammen teksten: "På grund af den dårlige økonomiske situation har vi fyret "G'et"".

En humoristisk reference, mener Neuman.

"På det tidspunkt syntes vi, at det var sjovt og uskyldigt, men efterfølgende fortrød jeg, og det blev fjernet efter ganske få uger," skriver Neuman i klagesagen.

Ville gerne sælge

For at Google skulle få ret i klagesagen, skulle firmaet bevise tre punkter:

- Domænenavnet skal være lignende eller kunne forveksles med Googles
- Google skulle bevise, at den nuværende registrant ikke har nogen legitim ret til navnet
- Google skal bevise at domænet blev registreret og brugt i ond tro.

Men da ikke alle tre punkter var opfyldt, fik Google et nej - og har altså stadig ikke kontrol over Oogle.com.

Klagenævnet synes godt nok, at Neumans forklaring på, hvorfor han i sin tid registrerede det, er meget tynd. Men den er svært at modbevise.

Med til afgørelsen hører, at Google i 1999 stadig var et forholdsvist ukendt varemærke, og at firmaet sandsynligvis stadig ikke havde optaget varemærkebeskyttelse.

Ingen af parterne har ønsket at udtale sig.

Ifølge Google har den nuværende registrant tilbudt at sælge domænet for 600.000 dollars - hvilket ikke er forbudt for .com domæner, som det er det for .dk-domæner.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil