Artikel top billede

Kold skulder til Google - Taber domæne-sag

Snylter Oogle på Googles varemærke?

Domænet Oogle.com ligger så tæt op af Googles, at søgefirmaet i lang tid har forsøgt at få det. Men den kamp er fortsat kæmpet forgæves.

Et klagenævn ved ICANN, National Arbitration Forum, har givet Google afslag på at overtage domænet. Det skriver amerikanske PC World.

Googles klagepunkt er selvfølgelig, at Oogle.com kun er et bogstav fra det verdenskendte varemærke. Det er altså oplagt, at brugerne taster forkert og havner på en anden siden, end de forventede. Google mener, at Oogle bruger typosquatting - og at forsiden på hjemmesiden i øvrigt minder alt for meget om Googles.

Oogle blev oprettet i 1999. To år efter Google.com. Endnu et bevis på, at Oogle udelukkende blev oprettet for at nyde godt af Googles omdømme, mener Google.

Oprettet af en 13-årig

Christopher Neuman, der registrede Oogle.com i 1999, forklarer dog, at han på ingen måde registrerede det for at snylte på eksisterende varemærker. Han registrerede domænet, fordi han kendte en fyr, der ofte kaldte sig "Oogle" eller "Criminal Oogle" på nettet. Domænet var tiltænkt ham. Sidenhen er det dog blevet brugt til både shopping sites og andre formål - blandt andet pornografisk indhold. Hvor det sidstenævnte især har irriteret Google.

LÆS OGSÅ: Danske Dialoogle vandt over Google

Google har også ret i, at hjemmesiden i nogle tilfælde har lænet sig lige lovligt op af Googles varemærke.

I 2010 havde Oogle.com et logo, der næsten mindede om Google - blot uden G'et - sammen teksten: "På grund af den dårlige økonomiske situation har vi fyret "G'et"".

En humoristisk reference, mener Neuman.

"På det tidspunkt syntes vi, at det var sjovt og uskyldigt, men efterfølgende fortrød jeg, og det blev fjernet efter ganske få uger," skriver Neuman i klagesagen.

Ville gerne sælge

For at Google skulle få ret i klagesagen, skulle firmaet bevise tre punkter:

- Domænenavnet skal være lignende eller kunne forveksles med Googles
- Google skulle bevise, at den nuværende registrant ikke har nogen legitim ret til navnet
- Google skal bevise at domænet blev registreret og brugt i ond tro.

Men da ikke alle tre punkter var opfyldt, fik Google et nej - og har altså stadig ikke kontrol over Oogle.com.

Klagenævnet synes godt nok, at Neumans forklaring på, hvorfor han i sin tid registrerede det, er meget tynd. Men den er svært at modbevise.

Med til afgørelsen hører, at Google i 1999 stadig var et forholdsvist ukendt varemærke, og at firmaet sandsynligvis stadig ikke havde optaget varemærkebeskyttelse.

Ingen af parterne har ønsket at udtale sig.

Ifølge Google har den nuværende registrant tilbudt at sælge domænet for 600.000 dollars - hvilket ikke er forbudt for .com domæner, som det er det for .dk-domæner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere