Pas på: Der er skjulte omkostninger i skyen

Cloud computing er ikke lutter lagkage. Det er en fleksibel og billig måde at få computerkraft på, men der er skjulte omkostninger, og dem bør forhandlere få frem i lyset, mener it-organisation.

Artikel top billede

Et af tidens fristende koncepter er cloud computing. Men selv om det lyder som en både nem og forholdsvis billig måde at komme til sin computerkraft på, så er der faldgruber.

It-organisationen ISACA advarer om de skjulte omkostninger
ved den hostede model og opfordrer kanalen til at få dem frem i lyset og diskuteret.

Hvis man eksempelvis fokuserer på de operationelle omkostninger versus startomkostningerne og månedlige snarere end årlige betalinger, så lyder Cloud Computing som et rigtig godt tilbud, men så nemt er det ifølge ISACA ikke.

Ikke helt som vand og el

Analysehuset Gartner har også tidligere gennemført en undersøgelse af emnet og konkluderet, at cloud er billigt - de første fem år.

Blandt de skjulte omkostninger er hvad det måtte koste at reducere risikoen ved Cloud Computing og udgifter til at migrere forskellige løsninger og systemer til skyen.

"Den almindelige opfattelse er, at cloud computing gør det nemt at tilbyde it-brugerne den samme selvbetjening, som alle elsker i form af at kunne tænde for lyset eller åbne for vandet. Det er ubegrænsede tjenester, on-demand og betal i takt med du bruger," udtaler Marc Vael, international vicepræsident for ISACA.

Sikkerhed, omkostninger og kompleksitet

Realiteten er, at cloud computing er som enhver anden it-opfindelse. Sikkerhed, omkostninger og kompleksitet forsvinder ikke - de skal administreres og indregnes i det store regnestykke.

It-organisationens anbefaling er, at kunderne føres gennem en 12 skridts proces, som ikke bare forklarer mulighederne i en privat, offentlig eller hybrid sky-løsning, men også forbereder dem på nogle af de omkostninger, som de muligvis ikke har med i deres regnestykke.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse