Derfor skader det karrieren at arbejde hjemmefra

I dag kan vi næsten alle arbejde hjemmefra. Men er det nu også en god idé?

Takket være trådløs teknologi behøver du ikke længere møde ind på dit arbejde, men kan i princippet bo i Californien og stadigvæk passe et kontorarbejde hos en virksomhed i Glostrup.

Men det er dog langt fra karrierefremmende, hvis vi skal tro en ny undersøgelse, der er blevet bragt i MIT Sloan Management Review - et videnskabeligt tidsskrift tilknyttet det amerikanske universitet Massachusetts Institute of Technology.

Ifølge undersøgelsen er folk, der på fast basis arbejder hjemmefra, mindre tilbøjelige til at blive forfremmet, og de risikerer at få mindre lønforhøjelse end kollegerne.

Chefen vil se dit ansigt
Det skyldes, at cheferne lader sig påvirke af det, som forskerne bag undersøgelsen kalder "passive facetime". Det vil sige, at du får ekstra plusser i karakterbogen, alene fordi din chef og dine kolleger til dagligt ser dit ansigt på kontoret.

Ledere er ifølge undersøgelsen 9 procent mere tilbøjelige til at beskrive ansatte som 'ansvarlige' og 'pålidelige', hvis de er på kontoret i den normale arbejdstid.

Mens ansatte der også bliver set på kontoret uden for den normale arbejdstid 25 procent oftere end deres hjemmearbejdende kolleger bliver beskrevet som 'engagerede' og 'dedikerede'.

Ifølge magasinet Time har det amerikanske universitet Stanford University tidligere lavet en undersøgelse blandt ansatte i et kinesisk rejsebureau, der viser, at de ansatte der arbejder hjemmefra er mere effektive end deres kolleger på kontoret. Det tilskrives blandt andet, at de ikke bruger tid på at pendle og desuden har færre sygedage.

Til gengæld beretter Time, at en anden undersøgelse foretaget af det amerikanske analysehus Wakefield Research viser, at 43 procent af alle hjemmearbejdende siger, at de har set et tv-show i arbejdstiden, mens 24 procent oplyser, at de har indtaget alkohol i arbejdstiden.

Ubevidst forfordeling
Ifølge forskerne bag undersøgelsen fra MIT tyder meget på, at det ofte er ubevidst, når chefer tilgodeser ansatte på baggrund af deres fysiske tilstedeværelse.

En af de personer, der medvirker i undersøgelsen, vurderer, at cheferne ofte ubevidst bliver irriteret på medarbejderen, når der er travlhed i virksomheden, og nogle af medarbejderne ikke er inden for synsvidde.

Vil du som chef undgå at behandle hjemmearbejdende ansatte uretfærdigt, anbefaler forskerne bag undersøgelsen derfor, at ledere anvender så mange objektive kriterier som overhovedet muligt, når de skal vurdere medarbejderne.


Læs også:

Sådan driver du dit danske firma fra et ferieparadis

Her er afløseren for dit dødssyge hjemmekontor



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

22. november 2017 | Læs mere


GDPR - De sidste skridt frem mod fuld compliance

På denne konference vil du høre danske virksomheder fortælle om deres GDPR-projekter og deres udvikling, faldgruber og gevinster. Du vil også få præsenteret en række værktøjer - både proces- og it-værktøjer - der hjælpe dig med at nå det sidste stykke frem mod målet: At blive fuld compliant med de nye GDPR-regler inden 25. maj 2018.

07. december 2017 | Læs mere


Office 365 og Windows 10: Sådan udnytter du de nyeste værktøjer og funktioner

Office 365 har over de senere fem år vundet indpas i utallige danske virksomheder. Mange af disse er nu også i gang med at opgradere til Microsofts Windows 10. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne med Office 365 og Windows.

12. december 2017 | Læs mere





CIO
Ekspert er ikke i tvivl: Det er nødvendigt at indføre helt nye KPI’er i virksomhederne
Interview: Mange virksomheder er nødt til at indføre helt nye KPI'er, der skal bruges til at måle og styre den digitale indsats. Gartners toprådgiver Peter Søndergaard forklarer, hvorfor det er nødvendigt - og hvordan du kommer i gang.
Comon
Test af Razer Phone: Hvem havde troet, at et gaming-brand ville lancere årets mobiloverraskelse?
Test: Razer har lanceret sin første smartphone, og mens det langt fra er en smartphone for alle, så indeholder den alligevel nogle innovative ideer, som vi kan lide.
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.