Groupon i nyt kursdyk

Et svagt regnskab har udløst et nyt kursdyk for internet-firmaet Groupon.

Artikel top billede

Internet-kometen Groupon voksede sig hurtigt til at blive en milliard-virksomhed og nettets absolutte "darling", men nu ser det ud til, at selskabets fald kan blive lige så dramatisk. Det seneste kvartalsregnskab skuffer fælt med et fald i antallet af nye kunder og en svagere vækst i omsætningen end ventet.

Det fik selskabets aktiekurs til at styrtdykke med 21 pct. i handlen efter børsens normale lukketid mandag. Kursen ligger nu på mindre end seks dollar. Den startede på 20 dollar ved børsnoteringen i november sidste år.

Groupon er dermed et af de mange teknologi-selskaber, der har klaret sig rigtig dårligt på børsen. Facebook ligger også langt under den oprindelige kurs.

Hos Groupon kan virksomheder tilbyde rabatkuponer, men tilbuddet gælder først, hvis et bestemt antal kunder har sagt ja. Groupon beholder en provision, som typisk er halvdelen af rabatkuponens værdi.

I årets andet kvartal har Groupon haft et overskud på 28 mio. dollar og det er bedre end samme periode sidste år, hvor selskabet fik et underskud på 107 mio. dollar. Men det solide resultat skyldes kun et lille regnskabstrick, hvor man har tjent penge på at bytte andele af firmaer i Kina.

Selskabets omsætning er også vokset med 45 pct. sammenlignet med sidste år og ligger nu på 568 mio. dollar. Det burde være en stor succes, men det er en katastrofe for Groupon. I første kvartal var væksten i omsætningen dobbelt så høj, og det forventes, at den vil falde yderligere til 35-44 pct. i årets tredje kvartal.

Mange investorer og analytikere tvivler efterhånden på, om forretningsmodellen for Groupon overhovedet kan fungere. Flere af konkurrenterne har allerede givet op. Den største rival er lige nu LivingSocial, som har Amazon blandt sine investorer.

Problemer med regnskabspraksis har også svækket markedets tillid til Groupon. Sidste år måtte det amerikanske børstilsyn SEC tvinge Groupon til at ændre sine regnskabsmetoder - og det betød, at selskabets omsætning med ét slag blev halveret.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job