Nu er Honda klar til at sælge sin første robot

Desværre er det ikke robot-manden Asimo, men kun en robot-plæneklipper.

Artikel top billede

Nu har den japanske bilkoncern Honda præsenteret sit første kommercielle robot-produkt til private hjem. Honda er kendt for robotten Asimo, der bliver regnet som verdens mest avancerede robot i menneskeform. Honda har investeret mere end 10 milliarder kroner og brugt over tyve år på at udvikle robotten, som efterhånden har nået sin tolvte generation.

Men desværre er Honda stadig ikke klar til at sælge Asimo. I stedet må vi nøjes med Miimo - en avanceret robot-plæneklipper. Ligesom modeller fra andre producenter bruger den kabler i jorden til at afgrænse sit arbejdsområde, og den har indbyggede sensorer, så den kan genkende og undgå forhindringer på plænen.

Maskinen sørger også for at tilpasse sin hastighed til græssets tæthed, og den finder selv tilbage til sin opladestation. Der er to "løfte" sensorer, som reagerer, hvis robotten bliver fjernet fra græsplænen. Så stopper motoren, og den bliver automatisk låst, indtil ejeren indtaster en unik pin-kode. Det skal beskytte mod tyveri.

Miimo skal sælges som en komplet pakkeløsning, der også omfatter installation af de nødvendige kabler og opladestationen og løbende vedligeholdelse af robotten. Den kan købes i Europa fra næste år, og prisen kommer til at ligge på 16-18.000 kr.

Robot-butler er ikke færdig endnu

I sin pressemeddelelse antyder Honda, at man er på vej med flere robotter til hjemmebrug. Dermed ser det ud til, at den store investering i den humanoide robot Asimo måske vil gøre sig betalt for Honda. Der er bygget mere end 60 Asimo-robotter, som kan opleves forskellige steder i verden.

Én af dem står i det berømte japanske teknologimuseum Miraikan i Tokyo. Honda har sendt Asimo på rejse i mange lande, og flere statschefer har trykket den lille metalmand i hånden.

Men der er stadig kun tale om et eksperimentelt produkt. Den lille astronaut-lignende robot på 1,3 meter kan gå, løbe, samle genstande op og genkende forhindringer omkring sig.

Honda fortalte i 2010 i et interview med ComON, at der vil gå 10-15 år, inden Asimo er færdigudviklet. Til den tid kan vi måske få en robot-butler, der klarer mange af opgaverne i hjemmet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S