Kickstarter-projekt samler penge til rumelevator

Den gamle drøm om at bygge en elevator til rummet har fået nyt liv.

Artikel top billede

Fans af science-fiction kender allerede ideen om en rumelevator, som transporterer fragt ud i rummet over et kilometerlangt kabel. Der er mange tekniske problemer, der skal overvindes, men et nyt Kickstarter-projekt forsøger nu at genoplive den gamle ide.

Der skal trækkes et kabel på 250.000 kilometer ned til Månens overflade. Kablet er konstrueret af et meget stærkt nanomateriale. Den anden ende af kablet skal forbindes til et punkt mellem Jorden og Månen, hvor der anbringes en tung modvægt.

Liftport samler nu penge til sit projekt, kaldet Lunar Space Elevator Infrastructure. Indtil videre ønsker man blot at samle 8.000 dollar - men i løbet af de første to uger er der samlet mere end 32.000 dollar på Kickstarter.

Det er slet ikke nok til at realisere projektet - men målet er også kun at få gang i arbejdet igen.

Der er mange sjove belønninger til de brugere, der donerer penge på Kickstarter. Man kan få lov til at navngive en robot eller springe med faldskærm fra ballonen i 2-3 kilometers højde. For 10.000 dollar kan man også få en tur med måneelevatoren, når den er færdig - det kræver dog, at man selv sørger for transport til Månen.

Liftport har tidligere sat en rekord for verdens højeste elevator med en konstruktion, hvor man fastgjorde et kabel i en kilometers højde. Men for et par år siden gik firmaet konkurs. Nu vil man forsøge igen.

Denne gang vil man sende en robot op langs et kabel i flere kilometers højde til en helium-ballon. Det er første skridt på vejen mod en måneelevator, der kan være færdig om otte år. Først om 20-25 år forventer man at være klar med en rumelevator fra Jorden, hvor tyngdekraften og vejrforholdene gør det sværere at konstruere en lift.

Liftport er ikke de eneste, der drømmer om rummet. Japanske Obayashi Corporation vil også bygge en elevator fra Jorden til en rumstation i 36.000 kilometers højde. Det samme firma har tidligere bygget Tokyo Skytree.

I USA har man testet teknologien i de såkaldte Space Elevator Games i Mojawe-ørkenen, der er sponseret af NASA. Her skal holdene konstruere robotter, der kravler op af et langt kabel. Det interessante er, at robotterne forsynes med energi fra laserstråler.
 
Dette koncept kaldes også for Power Beaming. Visionen er, at en kommende rumelevator kan forsynes med energi fra Jorden ved at rette laserstråler mod solceller på elevatorens underside.
 
En sådan rumelevator vil gøre det meget lettere og billigere at transportere fragt ud i rummet, så det ikke længere er nødvendigt at anvende raketter.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job