Artikel top billede

Se her hvor stort vores online-medieforbrug er

De fleste af os har gang i flere skærme samtidig. En ny rapport fra Google sætter fokus på, hvordan vores medieforbrug har forandret sig.

Hvor mange gange er du startet med at læse en e-mail på mobilen, mens du er på farten, og er så fortsat på den bærbare computer, når du kom hjem? Eller måske har du set en tv-reklame for en ny bil og brugt din tablet-pc til at finde flere informationer? Det er efterhånden en helt almindelig del af det, som Google kalder "fler-skærms-adfærd" i en ny rapport om vores digitale medieforbrug.

Der er grundlæggende tale om fire forskellige skærm-platforme; pc'er, smartphones, tablets og fjernsyn. Det er de fire kanaler, hvor vi modtager de fleste af vores informationer. Disse platforme står for 90 procent af medieforbruget i USA eller 4,4 timer om dagen. Så der er altså ikke meget tid tilbage til radio, trykte aviser, bøger og andre medieformer.

Men det interessante er, at 90 pct. af brugerne skifter mellem forskellige enheder for at nå deres mål. Det kan være, at man søger efter billetinformationer med sin smartphone og foretager selve bestillingen på en pc. Eller browser nettet på tablet-pc'en for at finde info om et tv-program.

Typisk starter aktiviteten på smartphonen. Her er session-tiden også den korteste - typisk bruger vi 17 minutter for hver interaktion med telefonen, mens det er 30 minutter for en tablet, 39 minutter for pc'en og 43 minutter for fjernsynet.

Google kalder dette for "on-boarding" - her hopper man altså på den digitale oplevelse, som så fortsætter med andre apparater. Næsten halvdelen fortæller, at de starter med at se en film på deres smartphone, og så fortsætter på en pc eller fjernsynet.

Dette sekventielle mediebrug skaber nye udfordringer for udgiverne, der skal tilpasse deres indhold, så det er muligt at fortsætte mellem forskellige enheder.

Det skal eksempelvis være lettere at fylde sin indkøbskurv på telefonen og så foretage betalingen med computeren.

Men det bliver også generelt sværere at fastholde brugernes opmærksomhed. Hele 77 pct. af tv-seerne fortæller således, at de bruger en anden enhed, samtidig med at de ser tv.

I dag handler multi-tasking ikke kun om, at man kan lave flere opgaver samtidig.

Det betyder også, at man henter oplysninger på sin smartphone, spiller på tablet-pc'en, handler på computeren og ser fjernsyn - alt sammen på én gang.

Hele rapporten kan downloades her.

Multiscreenworld Final




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere