Ny Facebook-funktion: Lav opdateringer der kun bliver set af single-piger

Facebook udruller nye ændringer med stor betydning for alle med egen Facebook-side.

Artikel top billede

(Foto: © Kurhan | Dreamstime.com)

Der er godt nyt til dig, der har en Facebook-side med mere end 5.000 likes.

Nu får du mulighed for at målrette dine opdateringer til meget præcist definerede målgrupper.

Eksempelvis bliver det nu muligt at skrive opdateringer, der kun bliver set af kvinder eller mænd i en bestemt aldersgruppe eller singler, der bor i et specifikt geografisk område.

Bliver udrullet nu

Facebook begyndte allerede for knap en måned siden at teste den nye funktion på en række udvalgte Facebook-sider. Men ifølge bloggen InsideFacebook bliver funktionen i skrivende stund rullet ud til alle Facebook-sider med mere end 5.000 likes.

Det betyder i sagens natur, at dine opdateringer kan gøres mere relevante for de enkelte personer, der har liket din side.

Har du en tøjbuitik på nettet, slipper du for, at ældre mænd, der har liket din side, får opdateringer om tilbud på tøj til unge kvinder, eller at københavnere får opdateringer om et kundearrangement i Jylland.

Det skal dog nævnes, at selv om dine opdateringer nu bliver målrettet en specifik målgruppe, så finder segmenteringen kun sted i brugernes News Feed.

Det vil sige, at dine kunder stadigvæk kan se alle dine opdateringer, hvis de besøger din sides tidslinje. 

Giver effektiv kommunikation

Det er sandsynligvis et led i Facebooks vedvarende forsøg på at gøre Facebook-siderne til et mere og mere attraktivt værktøj for virksomheder, der ønsker at kommunikere med deres kunder.

En af nøglerne til det er netop, at Facebook-brugerne modtager opdateringer, der er så relevante for brugerne som overhovedet muligt

Det er muligvis også forklaringen på, at Facebook netop har gennemført en større udrensning blandt likes på Facebook-sider.

Ifølge erhvervsbloggen Business Insider har mange store Facebook-sider oplevet pludselig at miste tusindvis af likes, og mange Facebook-sider kan i den nærmeste fremtid forvente en nedgang i antallet af likes på omkring 1 procent.

Det skyldes ifølge Business Insiders oplysninger, at Facebook er i gang med at ændre sin algoritme med henblik på at rense ud i antallet af de utroværdige likes, der ofte stammer fra falske Facebook-profiler.

Bedre Facebook-værktøjer

Selv om udrensningen i antallet af likes sikkert bliver modtaget med blandede reaktioner hos mange indehavere af Facebook-sider, har Facebook gennem det sidste halve år langsomt, men sikkert, arbejdet på at gøre livet lettere for administratorer af Facebook-sider. 

Tidligere på året lancerede Facebook en ny app, der er special-designet til folk, der administrerer Facebook-sider.

Og senest har Facebook også gjort det muligt for administratorer at planlægge opdateringer og købe sig til bedre eksponering.

Læs også:

Derfor vælter Facebook-klagerne ned over virksomhederne

Derfor skal du ikke lave Facebook-konkurrencer

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S