iPhone 5 kan sikre Obama valgsejren

Kan en gadget redde USA's økonomi? Det er faktisk ikke umuligt.

Artikel top billede

(Foto: {c} 2008 Obama for America All Rights Reserved / David Katz)

Det siger noget om Apples magt og indflydelse, at de blotte rygter om fimaets næste nye dims er nok til at få økonomer til at justere på forventningerrne til USA bruttonationalprodukt - og indirekte forbedre Barack Obamas chancer for at blive genvalgt som USA's præsident ved valget i november.

Mange iagttagere mener at vide, at Apple i morgen onsdag vil lade en ny, storslået iPhone åbenbare sin skønhed for den måbende omverden.

Ifølge et af de mange mere eller mindre velunderbyggede forlydender om telefonen vil Apple sætte sit nye produkt til salg kort tid efter lanceringen.

Sidst Apple lancerede en nye telefon (oktober 2011, hvis nogen skulle have glemt det) blev selskabet mødt med skuffelse over de manglende nyheder, men solgte alligevel fire millioner eksemplarer af iPhone 4S i de første tre dage, efter at apparatet var blevet sat til salg.

iPhone 4S lignede forgængeren, så hvis iPhone 5 i det mindste ser lidt anderledes ud, bør Apple få et kæmpehit allerede der.

Men Apple-gætterier er ikke nogen tilfældig videnskab - de har stor samfundsmæssig betydning.

Michael Feroli, der er en af cheføkonomerne i finanshuset J. P. Morgen, har regnet på tallene. Han siger ifølge Wall Street Journal,  at det forventede salg af iPhone 5 vil påvirke USA's bruttonationalprodukt (BNP) positivt med mellem en kvart og en halv procent - nok til at booste USA's økonomi mærkbart.

Beregningen baserer sig på en antagelse om, at iPhone 5 vil blive solgt i otte millioner eksemplarer.

Cheføkonomen vurderer, at den nye Apple-telefon vil koste 600 dollars - heraf vil de 200 dollar tælle som importerede komponenter, men resten er good clean american value.

Hvis Michael Feroli får ret, og det tror flere iagttagere i de amerikanske medier, vil Apple indirekte være med til at sikre Barack Obamas genvalg. Tilstanden af USA's økonomi er den altafgørende faktor for, om amerikanerne vil stemme på ham igen, og hvis bruttonationalproduktet viser god sund vækst i fjerde kvartal, vil hans udfordrer til præsidentvalget, Mitt Romney, få en lang næse, mener The Atlantic
 
Ironisk nok er den Blackberry-brugende Barack Obama tilsyneladende slet ikke i stand til at værdsætte Apples særlige magi og firmaets brugervenlige produkter.

Ved et vælgermøde i Florida forleden skulle præsidenten i al offentlighed ringe til en af kampagnemedarbejderne og stod længe og fumlede med en lånt iPhone, før han gav op. Først i andet forsøg lykkedes det for præsidenten at få Apples supergadget til at foretage et telefonopkald.

Måske iPhone 5 bliver nemmere at ringe fra? Det ved Barack Obama og alle andre i morgen.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S