Spil skal streames i små bidder

Ny teknologi til intelligent spil-streaming sender programkoden løbende, mens du spiller.

Artikel top billede

Forleden undgik det kendte streaming-firma Onlive kun med nød og næppe en lukning, og den dramatiske redning betød, at alle medarbejdere blev fyret, og investorerne mistede alle deres penge. Onlive havde opbygget en gigantisk serverpark for at kunne afvikle spil, der så blev streamet ned til spillerne. Det kostede en formue til de mange servere, og der var slet ikke så mange kunder, som man havde regnet med.

Det nystartede firma Approxy satser også på spil-streaming, men her forsøger man at undgå at begå den samme fejl som Onlive. Approxy præsenterede sin teknologi på Cloud Gaming Conference i San Francisco i sidste uge.

Det grundlæggende problem er, at det kræver en meget stor server-kapacitet og båndbredde, hvis man skal køre alle spillene i skyen og så streame det færdige skærmbillede (og lyd) ud til brugerne.

"Skal vi opbygge en server-park med fem millioner servere i Kina og håbe på, at alle kinesere ikke spiller samtidig? Selv Google har kun en million servere, " sagde Approxy-chef Osman Kent i sit indlæg på konferencen.

Løsningen er det, som Approxy kalder for Cloudpaging. Det betyder kort fortalt, at spillets programkode ligger i skyen og streames til kundens computer i små bidder på 2 KB, hvor det kører i en virtuel maskine.

Det skulle være 20-100 gange hurtigere end et almindeligt spil-download, og samtidig betyder det, at den enkelte server kan håndtere 10.000 brugere.

Kun fem procent af koden skal hentes for at starte spillet. Resten bliver så downloadet, mens man spiller. Approxy har udviklet en "Predictive Engine", der analyserer spillerens adfærd og forudsiger, hvilke "pages" der skal downloades som de næste.

Det er sværere i store åbne spil som "Skyrim" og "Red Death Redemption", hvor spilleren har friheden til at udforske et meget stort område, men også i dette tilfælde skulle teknologien være i stand til at lære at forudsige, hvad der skal hentes.

Det betyder så, at selve spillet stadig kører på slutbrugerens enhed og dermed har man ikke den samme platform-uafhængighed som hos Onlive, hvor kan man køre et tungt spil på en lille langsom enhed. Men man slipper for at skulle vente længe på spillets download.

Det fungerer også med andet end spil. Approxy viste, hvordan cloudpaging kan bruges med den seneste Photoshop-version, så man altså ikke behøver at downloade det komplette program.

Onlive havde angiveligt kun omkring 2.000 samtidige brugere på de bedste tidspunkter, og det var alt for lidt i forhold til de mange servere, som stod klar til at afvikle spillene. Men streaming-tjenesten fortsætter under nye ejere.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S