Danske studerende ignorerer e-bøger - amerikanske elsker dem

E-bøger er langt fra mainstream i Danmark. Omvendt ser det ud i Tyskland, England og USA.

Artikel top billede

E-bøger er nemmere at bære rundt, ofte billigere end fysiske alternativer og nemmere at søge i. Oplagte fordele for studerende. Alligevel er brugen af e-bøger meget lille blandt studerende i Danmark.

Danske Bookboon.com, der udgiver reklamefinansierede e-bøger, har spurgt sine brugere i flere lande om deres e-bogs-vaner. I rundspørgen havner de danske studerende på en sidsteplads.

Kun 27 procent af danske studerende fortæller, at de foretrækker e-bøger frem for trykte bøger. I Tyskland, Holland og Storbritanien er digitale bøger væsentlig mere populære. 
I USA foretrækker 58 procent at læse digitale bøger.

"For et par år siden foretrak amerikanske studerende også almindelige, trykte lærebøger. I dag har de attraktive priser på e-bogslæsere og e-bøger samt det langt større udvalg været med til at trække de studerendes præferencer i digital retning. I Danmark ser vi slet ikke den samme udbredelse af e-bogs læsere som i USA og England, og derfor ser mange i Danmark stadig specielt ePub-formatet som besværligt," siger Bookboon's driftchef Thomas Buus Madsen.

De er for dyre

Bookboon.com holder sig i øjeblikket til Adobes udbredte pdf-format, som kan læses på de fleste tablets. Men firmaet overvejer at satse på økosystemer som for eksempel Amazons Kindle.

Dyre bøger er en evig udfordring for studerende. Ifølge Styrelsen for Universiteter og Internationalisering bruger en HA-studerende for eksempel i gennemsnit 4500 kroner om året på lærebøger.

Det betyder, at mange studerende enten køber gamle bøger for at spare penge eller kopierer enkelte sider fra lånte bøger.

Bookboon.coms undersøgelse er lavet blandt cirka 10.000 studenter i de fire lande i denne sommer (cirka 1200 fra Danmark). Firmaet forventer, at brugerne på verdensplan vil downoade cirka 50 millioner e-bøger.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S