Stor bøde til Proshop

Politiet har haft bødeblokken fremme efter at online-forhandleren glemte at fortælle sine kunder om renter og gebyrer.

Onlineforhandleren Proshop skal betale en bøde på 80.000 kroner som straf for at man tilbage i 2010 og 2011 solgte en telefon og en computer på afbetaling uden at oplyse om, at kunderne ville ende med at betale cirka tre gange mere end kontantprisen.

Den slags er i strid med Markedsføringsloven, og efter at Forbrugerombudsmanden politianmeldte Proshop, er sagen altså nu endt med en klækkelig bøde, som er udmålt efter Proshops egne oplysninger om indtjeningen på det pågældende tilbud.

"Når en virksomhed markedsfører sig med, at varer eller tjenesteydelser kan købes på kredit, har forbrugerne krav på en række oplysninger, så de kan gennemskue de faktiske omkostninger ved at købe på kredit fremfor kontant," lyder det fra forbrugerombudsmand Henrik Øe i en kommentar.

Direktør i Proshop, Morten Duch, har tidligere over for CRN erkendt sin brøde. Morten Duch har forklaret, at hele miseren skyldes menneskelig en fejl i forbindelse med en salgskampagne. Ganske få kunder benyttede sig af tilbuddet, som kun var gældende i en forholdsvis kort periode.

Det har ifølge Forbrugerombudsmanden været en formildende omstændighed, at Proshop selv stoppede den ulovlige markedsføring, ligesom forhandleren har indført en intern procedure, forhindrer at man begår samme fejl igen.

Læs mere:





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere


Digitalt seminar: Styrk økonomistyringen i en krisetid med AI og robotter

Det stiller store krav til virksomhedens økonomistyring. Blandt andet fordi det er blevet sværere end nogensinde at tage bestik af virksomhedens økonomi, konkurrence- og driftssituation på selv den korte bane. Få inspiration til at komme i gang med at styrke økonomistyringen med AI og ML på grundlag af konkrete input og erfaringer.

24. september 2020 | Læs mere






Computerworld
Så kom der pris og dato på de nye PlayStation 5-modeller
Sony slipper de nye PlayStation 5 konsoller løs blot halvanden uge efter lanceringen af Microsofts Xbox-kollektion.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få overblikket: Her er Gartners vurdering af 16 førende CRM-leverandører
Den teknologiske udvikling skaber pt. en massiv omstilling inden for kundeservice. Samtidig muliggør teknologien også en konsolidering, som igen stiller nye krav til moderne CRM-systemer. Især kunstig intelligens og muligheden for digitale kanaler står højt på kundernes liste. I dette whitepaper kan du derfor læse om analysevirksomheden Gartners research af 16 leverandører inden for CRM og dermed få et overblik over det stadigt mere komplekse landskab.