EU klager over manglende databeskyttelse hos Google

Den nye privatlivspolitik hos Google udløser nu en skarp kritik fra det franske datatilsyn, der taler for alle EU-landene.

Artikel top billede

En ny rapport fra det franske datatilsyn CNIL kræver, at Google-brugerne skal have større kontrol over deres data hos selskabets forskellige internet-tjenester. Franskmændene har gennemført en undersøgelse af Googles datahåndtering på vegne af 27 EU-lande, herunder også Danmark, der har skrevet under på et fælles EU-brev til Google.

Her forlanges det, at Google skal ændre sin praksis - i modsat fald kan selskabet risikere at blive trukket i retten.

Google besluttede tidligere i år at samle mere end 60 privatlivspolitikker fra sine forskellige produkter i et enkelt dokument.

Den nye politik gør det muligt for Google at konsolidere en brugers personlige oplysninger, der kan være spredt over forskellige tjenester, så selskabet kan behandle brugeren som den samme person på tværs af alle sine produkter.

Det betyder også, at man kan levere skræddersyede annoncer baseret på brugerens oplysninger fra de forskellige tjenester.

CNIL forlanger nu, at Google skal informere tydeligere om, hvilke data der indsamles og til hvilke formål. Desuden skal brugerne have større indflydelse på, hvordan deres data bliver kørt sammen.

Helt konkret skal den enkelte bruger have mulighed for at vælge, hvilke tjenester der skal tages med i denne sammenkøring af data.

Det franske datatilsyn har sendt to spørgeskemaer til Google, men svarene har ikke været tilfredstillende. Google har blandt andet ikke oplyst, hvor længe data bliver opbevaret.

Det røde kort fra EU kommer på et uheldigt tidspunkt for Google. Både det amerikanske FTC og de europæiske konkurrence-myndigheder undersøger i øjeblikket, om Google har misbrugt sin dominerende stilling på søgemarkedet.

Samtidig tester Google et nyt integreret produkt i USA, hvor man kan bruge søgemaskinen til at søge i indholdet i sin Gmail, Google Calendar og Drive på én gang. Det er netop dén type dataintegration, der har fået de europæiske tilsyn på banen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S