Artikel top billede

Nu kan du få elektronisk rat i din næste bil

Som det første bilfirma i verden vil Nissan nu bygge en bil med fuldelektronisk rat. Slut med mekanisk styring af hjulene.

I fly har man i mange år haft det, der kendes som "fly-by-wire". Det betyder, at flyet har et elektronisk system til at bevæge kontrolfladerne. I de gamle fly var der et mekanisk eller hydraulisk system, hvor der er en direkte fysisk forbindelse mellem kontrolfladerne og rorpinden i cockpittet. I biler er der stadig en sådan mekanisk forbindelse mellem rattet og hjulene - men det bliver anderledes nu.

Nissan har netop meddelt, at man kommer med en bil med fuldelektronisk styring inden for det næste år. Dermed er Nissan den første bilproducent i verden, der indfører "drive-by-wire".

Der er ikke længere en direkte kontakt mellem rattet og bilens hjul - det er kun elektriske signaler, der sendes frem og tilbage. Du kan rive i rattet, lige så meget du vil. Det udløser blot et signal om, at hjulene skal dreje i en bestemt retning.

Den klassiske ratsøjle er altså væk. Rattet er forbundet med tom luft. Hvis den elektroniske styreboks ikke virker, sker der ingenting, når du drejer på rattet. Og dog. For Nissan har indbygget en sikkerheds-funktion, som kobler rattet til en mekanisk styring, hvis elektronikken svigter. Går det helt galt, kan du stadig dreje hjulene ved at hive i rattet.

I første omgang vil Nissan bruge den elektroniske styring i en model i luksusserien Infiniti. Det er endnu et skridt på vejen mod den selvkørende, automatiske bil. De fleste biler har allerede en elektronisk gaspedal, men bremserne og rattet fungerer stadig mekanisk.

Med det elektroniske system kan bilen selv gribe ind, hvis bilen bliver presset af sidevind eller kommer ud i en anden farlig situation. Nissan vil også udstyre sine biler med sensorer og et kamera, der er installeret under bakspejlet. Informationerne fra kameraet sendes direkte til kontrolsystemet.

Det er stadig bilisten, der styrer, men bilen er i stand til at korrigere og overtage kontrollen, hvis den registrerer en mulig fare. I praksis betyder det også, at du skal foretage færre bevægelser med rattet.

Systemet skulle også være i stand til at genkende forhindringer på vejbanen og styre forbi. Det samme gælder, hvis bilisten falder i søvn - så sørger systemet selv for at holde bilen på vejen. Det er altså en slags hybrid mellem den almindelige bil og de selvkørende robotbiler, som Google og andre tester i øjeblikket.

Der er flere informationer om systemet i dette tekniske dokument fra Nissan.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere