"Amazon slettede alle mine e-bøger - og smed mig ud"

En kvindelig Amazon-kunde har oplevet den ultimative bagside af DRM og cloudtjenester.

Artikel top billede

Norske Linn er en ivrig boglæser og indtil for kort tid siden en stor fan af sin Amazon Kindle. Men ikke længere.

I et grotesk forløb har Linn fået lukket sin konto hos Amazon og fået slettet alle de bøger, som hun har købt og betalt.

Amazon mener, at nordmanden har forbrudt sig mod Amazons betingelser. Derfor har hun ikke længere adgang til sine mange bøger. Amazon har mulighed for at annullere handlerne og trække bøgerne tilbage, fordi de er solgt med DRM via Amazons egen butik. Groft sagt kunne man sige, at kunderne kun har købt rettigheder til at læse bøgerne - og ikke har købt bøgerne.

Men det mest groteske i forløbet er, at kunden, der har mistet sit indhold, ikke kan få et klart svar på, hvilke forretningsbetingelser hun tilsyneladende har overtrådt. 
En  af hendes venner, Martin Bekkelund, har lagt noget af korrespondancen på sin blog.

Det første svar fra Amazon lyder, at kontoen er lukket, og at hun under ingen omstændigheder får den genåbnet. Skulle hun forsøge at lave en ny, vil den også blive lukket.

Det får hende til at spørge til selve årsagen til, at hun er blevet blokeret. Hvilke forretningsbetingelser hun har overtrådt. Det resulterer blot i denne besked:

"Vi er kede af, at vi ikke tilfredsstillende kan besvare din henvendelse. Desværre er det os ikke muligt at give yderligere informationer eller begrundelser i sagen. Vi ønsker dig held og lykke med at finde en udbyder, der kan leve op til dine krav, og vil ikke kunne tilbyde yderligere indblik i sagen. Tak for din mail".

Åben igen

Ifølge BoingBoing har medievirakken fået Amazon til at ændre mening og genskabe bøgerne hos den norske kunde. Men det er stadig uklart, hvad der fik Amazon til at tømme kundens digitale boghylde. Formentlig er det tale om en mindre overtrædelse af Amazons landebegrænsninger.

Amazon er ikke officielt til stede i Norge, og de norske forbrugermyndigheder har tidligere hævdet, at Amazon med sine betingelser kan komme i konflikt med norske forbrugerrettigheder.

Danske Linse Daugaard funderer på, om man kan forblive kunde hos Amazon og samtidig sikre sine bøger, så de ikke pludselig forsvinder - uden forklaring. En mulighed er at bruge e-bogs-softwaren Calibre til at håndtere bøgerne og gemme dem i åbne formater.

En anden måde er at anvende den danske e-bogs-købmand Riidr. Riidr har en endnu smartere løsning, hvor man ikke manuelt skal konvertere sine bøger. I stedet kan man automatisk sende Riidr-bøger til Kindle og stadig have en version på Riidrs server. ComON har tidligere beskrevet funktionen her.

Den samme fjernkontrol over købt indhold findes også på mobiltelefoner. Apple og Microsoft har fortalt, at de er i stand til at fjerne apps fra kunders telefoner - efter at de er hentet.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S