Det norske flyselskab Norwegian har planer om at introducere et nyt digitalt underholdnings-system i sine fly til næste år. Det skriver New York Times. Norwegian har allerede gratis trådløst internet på mange af sine fly, og det skal nu bruges til at levere et bredt udvalg af digitalt indhold, som musik, video og artikler fra flyselskabets egets blad, til de flyrejsendes egne computere, smartphones og tablet-pc'er.
Ifølge avisen bliver der tale om en dedikeret online-portal, hvor de rejsende har adgang til det digitale indhold under hele flyturen.
Mange flyselskaber tilbyder allerede film, musik og spil på de lange ture, men her er man typisk nødt til at bruge de skærme, der er indbygget i sæderne. Med det nye system kan man få indholdet leveret til sine egne mobile enheder.
Desuden er systemet nu konstant koblet til nettet, i modsætning til andre flyselskaber, hvor film og musik bliver leveret fra lokale computere under sædet.
"Vi vil ændre hele den måde, rejseindholdet bliver organiseret på, lige fra begyndelsen til slutningen af rejsen," siger Norwegians marketing-chef Stine Steffensen Borke.
Norwegian tilbyder i øjeblikket trådløst internet på 80 procent af sin flåde med 68 fly. De fleste andre flyselskaber tager penge for trådløs netadgang, hvis de overhovedet tilbyder det.
Firmaet Ink, som leverer magasiner til en række flyselskaber verden over, har indgået et samarbejde med Norwegian om den nye tjeneste. Her vil man blandt andet tilbyde indhold, der er skræddersyet til flyets destination, og det er planer at sælge annoncer på portalen, der skal være klar til januar.
Ink fortæller, at man samarbejder om et lignende projekt med togselskabet Eurostar, som blandt andet står for transporten gennem kanaltunnellen.
De gamle papirmagasiner forsvinder dog ikke fra Norwegians fly, men de bliver fyldt med henvisninger til online-tjenesten.