Microsoft vil lure på dig gennem webcams

En patentansøgning varsler skræmmende indhug i privatlivets fred.

Artikel top billede

Forestil dig, at du har købt adgang til visningen af aftenens boksekamp på tv. Du har købt øl og inviteret 20 venner på besøg. Stemningen er høj, men midt i første runde bliver skærmen sort og afløst af en tekst: "I er flere personer i rummet end tilladt til denne udsendelse".

I er blevet afsløret af dit fjernsynskamera. 

Det kan blive et normalt scenarie i fremtiden, hvis Microsoft udnytter et ansøgt patent.

Patentet går i korte træk ud på, at Microsoft vil bruge webcams til at kontrollere, hvor mange personer der ser en given udsendelse. Det er ikke nævnt i patentet, men det er nærliggende at tro, at Microsoft vil bruge teknologien i sammenhæng med firmaets Kinect til Xbox 360, der har indbygget kamera.

I patentansøgningen kan man læse, at Microsoft forestiller sig, at filmudlejere og andre mediefirmaer vil få mulighed for at håndhæve deres licensbetingelser.

Når du som forbruger køber eller lejer indhold under bestemte betingelser, kan mediefirmaerne kontrollere, om du overholder dem. Hvis der for eksempel er for mange i lokalet, kan fimaet vælge at afbryde udsendelsen - eller kræve en højere betaling, skriver Kotaku.com

Ingen dato

Patentet blev ansøgt sidste år, men det er først blevet offenligt nu. Der er ingen dato på en eventuel implementering - eller om Microsoft overhovedet har tænkt sig at bruge patentet.

Patentet har den uskyldige titel: "Content distribution regulation by viewing user" og ligger i sin fulde længde her.

Det er ikke første gang, at webcams udnyttes til "at vende blikket" den anden vej. Hackere har for eksempel skaffet sig adgang til hemmelige onlinemøder ved at hacke webcams.

I et lidt mere fantasifuldt forsøg lykkedes det en nysgerrig fyr at lokke kvinder til at tage deres computere med i bad, så han på den måde kunne belure dem.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S