Nu skal danskerne lære at betale med mobilen

Fire store danske teleoperatører danner et nyt selskab, der skal stå for fremtidens mobilbetaling.

Artikel top billede

Sidste år gik de fire store teleselskaber TDC, Telenor, Telia og 3 sammen om at udvikle en betalingssløsning til mobiltelefoner. Nu er samarbejdet gået ind i den næste fase, hvor man har etableret et fælles selskab, som skal udrulle mobilbetaling til danskerne. Selskabet har endnu ikke fået et navn, men Peter Bredgaard er udpeget som adm. direktør.

"Efterspørgslen efter mobilbetaling er stærkt stigende. Med den unikke mulighed for at samle alle teleoperatørernes viden om mobilbetaling kan vi imødekomme behovet for brugervenlig og sikker mobilbetaling," siger Peter Bredgaard, der starter i jobbet den 1. januar.

De mobile betalingsløsninger skal lanceres i tre faser. I første fase overgår de eksisterende mobilbetalinger, som f.eks. betaling af billetter, afstemninger og donationer, til det nye selskab. Beløbet trækkes enten via telefonregningen eller via kundens bankkonto. Det betyder også, at erhvervskunder får mulighed for at foretage private sms-køb.
 
I anden fase indføres mobilbetaling i forbindelse med e-handel. Når en kunde køber en vare på nettet og når frem til siden med betaling, vil mobilbetaling være en af mulighederne. Kunden skal blot indtaste sit mobilnummer og bekræfte købet med en pinkode. Pengene trækkes på kundens bankkonto.
 
I tredje fase kan kunden tilføje andre kort til den mobile tegnebog - det kunne være medlemskort til fitnesscenter eller kontokort til stormagasiner. På længere sigt vil man også bruge NFC (Near Field Communication) teknologi, men det kræver, at den nødvendige infrastruktur først skal være på plads.

"Lige nu er vi en fase, hvor danskerne er i fuld gang med at tage mobilbetaling til sig. Næste fase bliver at fintune produktet, så kunderne oplever et produkt med høj sikkerhed kombineret med højere brugervenlighed og flere services end i dag, hvor det stadig kun er et begrænset udvalg af varer, der kan betales med mobiltelefonen," siger Peter Bredgaard.

Det nye joint-venture skal fungere som et selvstændigt selskab med egen bestyrelse, hvor de fire teleselskaber hver har en repræsentant i bestyrelsen.

Ifølge en undersøgelse fra YouGov Zapera har 19 pct. af danskerne haft deres debut med mobil betaling i de sidste seks måneder. Halvdelen af danskerne har prøvet at købe billetter med telefonen, og lidt flere har deltaget i sms-afstemninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S