Artikel top billede

Nokias hovedkvarter i Espoo i november 2009, hvor krisen for alvor var begyndt at vise sig hos finnerne.

Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet

Fra verdens mægtigste mobilproducent til et detroniseret, kriseramt selskab på blot fem år. Her er historien om Nokias deroute og selskabets kamp for et comeback.

Barcelona, Spanien. Februar 2007: 

Solen bager over Barcelona. Det er kun februar, men en stor del af de 55.000 deltagere på verdens største mobilkonference har smidt habit-jakkerne.

Jeg bevæger mig langsomt gennem masserne mod Nokias stand. Det er der, tingene sker. Forårs-fornemmelserne skyldes ikke bare vejret: Det er en industri, der går en lys tid i møde.

Turbo-3G, GPS, mobil-tv, spil, smarte internettjenester og højkvalitets mobil-kameraer. Der lugter af penge det år i Barcelona.

Nokia er som verdens mægtigste mobilproducent massivt til stede på konferencen. Da administrerende direktør Olli-Pekka Kallasvuo holder sin tale foran verdenspressen, bliver der lyttet. Det er fremtiden, han præsenterer.

"Mobil- og internet-verdenen smelter sammen, men som en industri skraber vi stadig kun i overfladen af de muligheder, det giver. Nokia driver forandringen og tager føringen i forhold til at udnytte denne nye forbindelse på måder, der vil ændre måden, vi bruger mobil-enheder på til arbejde og i vores personlige liv," lyder det fra scenen.

Nokia præsenterer en stribe nye telefoner. Alle produkterne kører Symbian-platformen, verdens mest udbredte smartphone-styresystem.

En måned tidligere har Apples Steve Jobs fra en scene i Californien præsenteret noget, han kalder en iPhone.

Den ser spændende ud, men der er endnu nogle måneder til, at den kan købes i butikkerne.

På 3GSM-messen i Barcelona i februar 2007 er det Nokia, der stjæler rampelyset.

Oulu, Finland. Oktober 2007: 

Efterårsmørket ligger som en tung, grå dyne over den finske ny Oulu denne morgen. Alligevel er der allerede tidligt om morgenen mange på arbejde, da jeg træder ind i Nokia Research Center. 

"Måske er det Nokias hemmelighed, fordi man alligevel ikke har andet at give sig til, når solen er nede," joker Nokias CTO, Tero Ojanperä, da han åbner konferencen ‘The Way We Live Next' med deltagende journalister fra hele verden. 

Nokia lader ikke os journalister bevæge os rundt i bygningerne på egen hånd. Det her sted er helligt. Her udklækkes ideer til nye produkter og teknologier.

Nokia Research Center, som kun huser en mindre del af de 21.000 medarbejdere, placeret i 11 lande, der arbejder med forskning og udvikling i Nokia, har fået patent på over 600 ideer og teknologier, siden enheden blev skabt i 1986.

Nokia viser verdenspressen sine nye kreationer. Blandt andet taler finnerne en del om touch-teknologi til Symbian S60-platformen. 

Det nye touch-interface minder rent grafisk en del om Apples iPhone, men finnerne mener at have en del mere at byde på. 

"Jeg synes, at iPhone er et fantastisk produkt, men vi har også fantastiske produkter. Vi har set på iPhone og sagt, at der er ting, som vi vil tage om bord som en del af, at vi ser på, hvordan forbrugerne ønsker at bruge enheder. Men der er bare så meget mere, vi har leveret inden for teknologi," siger Nokia-chefen David Mason, da jeg interviewer ham under konferencen.

Redaktionen, Danmark. Juni 2008: 

Pressemeddelelsen ligner ved første øjekast endnu en i stakken: "Symbian fylder 10 år." Tillykke, tænker jeg - det er trods alt verdens mest udbredte smartphone-styresystem med en markedsandel på 63 procent ifølge IDC. Men hov, hvad er nu det? 

I anledning af jubilæet kommer også en ekstra pressemeddelelse fra Nokia. 

I den står, at finnerne vil købe hele selskabet bag Symbian ved at overtage blandt andre Sony Ericsson, Panasonic og Samsungs aktieandele. 

Ideen med overtagelsen er at etablere en samlet åben softwareplatform under navnet The Symbian Foundation. Det virker som et direkte modtræk til en anden ny open source-platform, som Google har introduceret: Android

"Symbian er allerede den førende åbne platform til mobile enheder. Gennem dette opkøb og etableringen af Symbian Foundation vil den uden tvivl være den mest attraktive platform for mobil-innovation," lyder den officielle udmelding fra Olli-Pekka Kallasvuo, administrerende direktør i Nokia. 

"Den brede opbakning til dette initiativ, der samler industrien om Symbian-platformen, afspejler den stærke tiltrækningskraft, den har på applikations-udviklere og andre økosystem-spillere," udtaler finnen.

Espoo, Finland. November 2009: 

Den nyfaldne sne er stadig hvid, men himlen grå, som har nogen glemt at tænde for lyset.

For Nokias mere end 123.000 ansatte har dette sted en særlig betydning. Det er hovedkvarteret, og det er stedet, hvor topcheferne formodes at være i fuld gang med at lægge en plan for, hvordan Nokia kan undgå en eskalering af den krise, man har kunnet fornemme i et stykke tid.

Omkring 120 journalister fra hele verden er rejst til Espoo til selskabets årlige pressearrangement. Jeg ser asiatere, jeg ser amerikanere, jeg ser europæere. De defilerer rundt blandt de forskellige stande, hvor kommende Nokia-produkter og teknologiske eksperimenter præsenteres. 

Der er masser at se på, men ikke én bestemt ting, der får alt og alle til at stoppe op.

I indgangshallen er en stor udstilling af historiske Nokia-produkter: Gamle kuffert-telefoner. De første håndholdte, der var store og tunge som mursten. De helt små og fikse mobiler, som Nokia har haft så stor succes med. Her tilbringer mange af journalisterne meget tid. 

Der er noget mærkværdigt ved denne konference. En fornemmelse af, at noget ikke er, som det skal være. Fornemmelsen findes tilsyneladende ikke kun blandt journalisterne, men også hos Nokia selv.

"Den verden, vi har hjulpet til med at skabe, er under forandring," lyder det, da Mary McDowell, Executive Vice President og Chief Development Officer hos Nokia, holder tale.

"Så hvad gør du, når du sidder på toppen af den verden, der hurtigt ændrer sig? Du er selvfølgelig også nødt til at ændre dig selv. Og det gør Nokia også."

Nokias forsøg på at ændre sig med verden hedder dette efterår Symbian. Det nye Symbian. Det, og så applikationsbutikken Ovi Store. 

Men selv om Nokias smartphone-markedsandel styrtdykker, er det, som om det endnu ikke er gået op for finnerne, at forklaringen muligvis ikke kun er den globale finanskrise. 

"Vi lever i en usikker tid, så det her er en turbulent tid for alle i industrien. Det er hårde tider, men vi er i stand til at investere i nye områder," siger Heikki Norta, leder af Corporate Strategy i Nokia.

Jeg har arrangeret et møde med Shaun Puckrin, der er leder af Developer Services hos Symbian Foundation.

Han taler meget og længe. Han tror på det, han siger, kan man mærke. Selv om Symbian-markedsandelen nu er nede på 51 procent, er det stadig den største platform.

Shaun Puckrin fortæller, at der kommer 466 nye features i den Symbian-version, der frigives engang i 2010 og som vil være komplet open source.

"Du kan få al koden til Symbian, og vi opfordrer faktisk også alle, der har gode ideer, til at bidrage med deres tilføjelser. Vi har valgt den model, fordi vi tror på, at den har mange fordele og vil gøre platformen meget attraktiv," fortæller han.

Redaktionen, Danmark. September 2010: 

BREAKING. Olli-Pekka Kallasvuo er færdig som administrerende direktør i Nokia.

Olli-Pekka Kallasvuo har været en del af Nokia i 30 år, og selv om han kun har været CEO siden 2006, ligger der et klart signal i udnævnelsen: 

For første gang nogensinde er det en udlænding, der sætter sig på den magtfulde post i Nokia. Han er canadier og kommer fra en stilling som leder af Microsofts business division. Han hedder Stephen Elop

"Det er det rette tidspunkt at sætte fart på virksomhedens fornyelse; at bringe nyt lederskab ind med andre kompetencer og styrker for at drive virksomhedens succes videre. Nokias bestyrelse tror på, at Stephen har den rette industri-erfaring og leder-kompetencer til at realisere Nokias fulde potentiale," udtaler Nokias bestyrelsesformand, Jorma Ollila.

Også Stephen Elop ser en lys fremtid for Nokia: "Nokia har en unik position og et fantastisk brand, som vi kan bygge videre på. 

Virksomheden har nogle meget talentfulde og dedikerede mennesker, og jeg er sikker på, at vi sammen kan fortsætte med levere innovative produkter, der matcher forbrugernes behov." 

Redaktionen, Danmark. Februar 2011: 

Et brev fra Stephen Elop til de ansatte i Nokia er lækket. Teknologisitet Engadget bringer det i fuld længde. Nokia står på en "brændende platform," lyder den barske besked fra Stephen Elop efter seks måneder på posten som direktør i Nokia. 

"Vi er faldet bagud, vi har misset store trends, og vi har spildt tiden. Vi har troet, at vi traf de rigtige beslutninger, men kan nu se, at vi pludselig er flere år bagud," skriver Stephen Elop blandt andet. 

"Apple har bevist, at forbrugerne gerne vil købe dyre telefoner, og at udviklerne gerne vil bygge applikationer, hvis bare telefonerne er designet rigtigt. Apple har ændret markedet og ejer i dag hele markedet for high-end telefoner," lyder beskeden fra direktøren.

Elop skriver det ikke direkte, men det ligger mellem linjerne, at Symbians dage er talte: "Vi vil blive ved med at sakke længere og længere bagud, hvis vi fortsætter som hidtil, mens vores konkurrenter vil komme længere og længere foran."

To dage senere kommer der en fælles pressemeddelelse fra Nokia og Microsoft. Symbian skubbes ud på et sidespor. Nu er det Windows Phone, der er Nokias primære platform. 

"Nokia befinder sig på et kritisk sted, hvor det er påkrævet med markante forandringer," lyder forklaringen fra Stephen Elop.

Redaktionen, Danmark. April 2011: 

BREAKING. Nokia massefyrer. Driftsomkostningerne skal sænkes med 7,5 milliarder kroner inden 2013. 

Konsekvensen er blandt andet, at Nokia lukker hele sin danske udviklingsafdeling med omkring 1.000 ansatte. Yderligere 3.000 Nokia-medarbejdere mister jobbet i andre lande. 

Samtidig overtager Accenture hele Symbian-udviklingen med i alt 3.000 mand. Det er ikke sidste gang, at Nokia-krisen koster hoveder.

Google sjæler rampelyset i Barcelona

Barcelona, Spanien. Februar 2012: 

Køen strækker sig længere, end jeg kan se. Tusindvis af mennesker står og tripper for at komme ind. Jeg er sent på den og risikerer ikke at få en plads. 

Folk tjekker mails og Facebook, poster opdateringer Twitter og deler billeder på Instagram. 

Flere forretningsfolk dukker op ved hovedindgangen og presser køen sammen, så klaustrofobien lurer lige under den høflige overflade. 

Det er Googles Eric Schmidt, der skal holde tale.

En presseansvarlig går forbi og samler journalister op fra køen. Jeg kobler mig på toget og giver mit pressekort et diskret kys, da jeg i sidste øjeblik finder en plads i salen.

Google-ikonet taler om den vilde vækst inden for smartphones og mobile teknologier, som vinder indpas over hele kloden.

"Hvis Google gør det rigtige, vil der være en Android i enhver lomme. Med vores nuværende vækst er det muligt," lyder en af kommentarerne fra Eric Schmidt. 

Nokias Stephen Elop leverer også en keynote i Barcelona, men han får ikke scenen for sig selv. 

I stedet må han dele med HTC's adminstrerende direktør, Peter Chou, og Dennis Crowley, administrerende direktør i Foursquare. 

Under paneldebatten spørger ordstyreren Stephen Elop og Peter Chou, hvor stor en markedsandel Windows Phone skal have, før man kan betegne platformen som en succes? 

"Vi begynder helt fra bunden af med Windows Phone, og vi oplever vækst hver eneste dag," er det nærmeste, man kommer et svar fra Stephen Elop.

Redaktionen, Danmark. Juni 2012: 

Ny spareplan i Nokia. 10.000 stillinger nedlægges inden udgangen af 2013. Omfattende omrokeringer og fyringer i ledelsen. Luksusmobil-selskabet Vertu sælges. 

"Vi øger vores fokus på de produkter og tjenester, som vores kunder sætter mest pris på, mens vi fortsætter med at investere i den innovation, som altid har defineret Nokia," udtaler Stephen Elop. 

Topchefen vil have endnu mere fokus på Lumia-telefonerne med Windows Phone, samtidig med at der fortsat skal investeres i de billigere mobiltelefoner og lokations-tjenester. 

"Men vi må omforme vores drifts-model og sikre, at vi kan skabe en struktur, der kan understøtte vores konkurrencemæssige ambitioner."

Stephen Elop i Danmark

Hos TDC, København. November 2012: 

Mens vi venter på, at Stephen Elop skal møde op, tænker jeg tilbage på dengang, da det var pressen, der kom til Nokia - ikke Nokia, der kom til pressen.

Men Stephen Elop er på en mission: Aftenen før var han i Moskva. Nu er det Danmark, det gælder. Han skal overbevise pressen, forbrugerne og samarbejdspartnerne om, at Nokia er på vej tilbage.

Det er grunden til, at vi mødes hos TDC. Og så selvfølgelig fordi Nokias danske afdeling, der ligger blot få hundrede meter fra TDC's hovedkontor, er ved at være lukket helt ned.

Døren går op. Ind træder Stephen Elop sammen med TDC's koncernchef, Carsten Dilling, og Anders Jensen, der er øverste marketingchef i TDC. De tre hilser på de fem journalister, der er inviteret til mødet. En hær af PR-folk sætter sig i den anden ende af bordet, klar til at overvåge det, der følger.

Stephen Elop, Carsten Dilling og Anders Jensen lægger hver en smartphone frem på bordet foran sig. Det er Nokias nye flagskib, Lumia 920.

Elops er gul, Dillings er sort, Jensens er hvid. 

"Det er en stor ære at være her i dag og at blive budt velkommen af holdet her hos TDC," indleder Stephen Elop.

Han fortæller, at de nye Lumia-telefoner er eksempler på, hvor Nokia bevæger sig hen og er en vigtig milepæl for selskabet. Elop taler, som topchefer kan tale: Overbevisende, engageret og med klar øjenkontakt til tilhørerne.

Da han er færdig, er der tid til et enkelt, maksimalt to, spørgsmål per journalist. Jeg henviser til de seneste tal fra analysefirmaet IDC, der viser, at Windows Phone-platformen, som Nokia altså satser på nu, nu har to procent af markedet. Android har 75 procent. 

Hvis du kunne skrue tiden tilbage med et par år, hvorfor ville du så ikke vælge Android? 

"Grunden til, at vi ikke valgte Android for to år siden - og grunden til at vi selv ikke med bagklogskabens fordel ville have valgt Android - er et ord: Differentiering."

"Vi mente, at vi ved at indgå et partnerskab med Microsoft kunne skabe en grundlæggende differentiering. At samtalen i en butik kunne være: 'Du har tre valg; Windows Phone på det her fantastiske produkt fra Nokia, Android, hvilket mest er Samsung, og så selvfølgelig Apple og dets produkter."

Stephen Elop fægter med sin gule Lumia 920, mens han taler. Nokia er ikke ene om at skulle leve af de to procent af smartphone-markedet, som Windows Phone i øjeblikket udgør.

Også selskaber som Samsung, HTC og Huawei vil have en del af Windows Phone-kagen. Alligevel er Stephen Elop ikke i tvivl om, at det var den rette beslutning at vælge Windows Phone. 

"Vi mente og var bekymrede for, at hvis vi valgte Android, så ville vores muligheder for differentiering og for virkelig at skille os ud hurtigt nok, være meget, meget ringe."

Opdatering, februar 2014:

På Mobile World Congress i Barcelona præsenterer Stephen Elop Nokias første Android-baserede telefoner.

Det sker, selvom Nokia er ved at blive opkøbt af Microsoft, og selvom Windows Phone fortsat kæmper en hård kamp for at nuppe betydelige markedsandele fra Android og iOS.

Nokia X, som Android-serien døbes, tiltrækker sig stor opmærksomhed på den internationale messe, men får efterfølgende noget blandede anmeldelser.

"De er bygget på Android-platformen, hvilket betyder, at folk har adgang til hundredtusinder af Android-apps, men vi differentierer ved at lade dem integrere til Microsofts cloud, ikke Googles cloud," forklarer Stephen Elop fra scenen i Barcelona.

Læs artiklen her:

Kæmpe strategiskift: Nu satser Nokia på Android-platformen