Lokal forhandler: Jeg ryster ikke i bukserne over Elgigantens mega-butik

Elgigantens nye mega-butik i Holbæk er mest en trussel mod online-butikker, lyder det fra Kalundborg-forhandler.

Artikel top billede

I dag åbner Elgiganten dørene til et kæmpe, topmoderne, vestsjællandsk varehus. Det skræmmer dog ikke 2do EDB, der huserer i samme område.

Kalundborg-forhandlerens indehaver Tommy Jensen har dårligt nok lagt mærke til, at Elgiganten har bygget ud i Holbæk. Ifølge ham er det slet ikke 2do EDB's kundesegment, som Elgiganten henvender sig til.

"Den slags kunder, der går i Elgiganten, er prisryttere og folk, der vil klare sig selv, når de ikke kan klare sig selv, kommer de og skal have hjælp af os," siger Tommy Jensen.

I stedet satser 2do EDB ifølge indehaveren på kvalitet frem for kvantitet

"Vi følger kunden helt hjem og laver tingene for dem, sørger for, at deres ting virker," siger han.

Tommy Jensen mener, at Elgigantens store varehus-koncept vil ramme online-forhandlerne mere end hans for forretning.

"Nu har folk pludselig nemmere ved at komme ind og røre og se varerne," forklarer Tommy Jensen.

Matcher Elgiganten på priserne

2do EDB kan ifølge indehaveren sagtens konkurrere med Elgiganten på prisen.

"Det, der er ikke er slagtilbud, kan de købe lige så billigt hos os, som de kan i Elgiganten," siger Tommy Jensen.

Han tilføjer, at hvis en kunde kommer og siger, at vedkommende kan få en vare 200 kroner billigere i Elgiganten, så siger 2do EDB ikke nej til at gå ned i pris.

"Så siger vi, at vi nok skal hjælpe kunden. Hos os får de bare bedre rådgivning, og vi kan lave tingene for dem," forklarer Tommy Jensen.

Indehaveren af 2do EDB mener ikke, at det er prisen, der afskrækker folk. Det er mere, at tingene ikke virker. Og kunderne er ifølge Tommy Jensen villige til at betale en lille smule ekstra for at være sikre på, at produkterne virker, når de kommer hjem.

Det kan måske på længere sigt gavne hans forretning, at kunderne handler andre steder.

"Det er ikke sådan, at vi ikke vil hjælpe dem, fordi de har købt et andet sted. Vi har mange kunder, der kommer ind til os, når de har købt på nettet eller i et lavpris-varehus, som efterfølgende kommer igen hos os," siger Tommy Jensen.

Læs også:

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S