Millionoverskud i Boston efter slankekur

Forhandlerne belønner, at den nordsjællandske distributør har flere varer på lager.

Artikel top billede

Trods faldende omsætning formår Boston Distribution at holde fast i et overskud før skat, som i det netop offentliggjorte regnskab er opgjort til 2,8 millioner kroner. Det er en svag forbedring i forhold til året før.

Den nordsjællandske distributør har med en tilbagegang fra 275 til 240 millioner kroner mistet hele 13 procent af sin danske omsætning i det forgangne år.

Men slankekuren er ifølge direktør Christian Banzhaf først og fremmest udtryk for, at man har sagt nej til de forretningsmæssigt tomme kalorier i forretningen og stedet satset på varer, der giver indtjening.

"Vi har fokuseret på det, vi kan tjene penge på og har sagt nej til tom omsætning. Det har givet højere dækningsbidrag, og derfor har vi nået det samme resultat som året før," siger Christian Banzhaf.

Han fortæller videre, at Boston det seneste år har satset på at udvide sin lagerkapacitet og optimere logistikken. Det er sket som svar på, at mange it-forhandlere søger at forbedre likviditeten ved at skære deres lager ned til et absolut minimum.

"Vi har valgt at være lagerførende med flere produkter sammen med en optimering af vores leveringsbetingelser," siger Christian Banzhaf og nævner, at Boston kan modtage ordrer helt frem til klokken 18 og stadig love at levere varer næste dag.

Mange af Bostons kunder lader også distributøren levere varer direkte til slutkunderne. Det har efterhånden nået et omfang, der betyder, at tæt ved halvdelen af Bostons omsætning leveres på den måde.

"Mange kunder - især onlinebutikker - handler via Webmercs og spejler vores lager på deres sites, og så leverer vi direkte til slutkunden."

Udover den danske distribution driver Boston-koncernen også en tilsvarende forretning i Sverige og Norge. På koncernniveau er billedet det samme som i Danmark med en vigende omsætning, som i 2011/2012 faldt med ni procent til 428 millioner kroner og et overskud før skat på 4,4 millioner kroner.

Læs mere:

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S